Kraj

Millward Brown SMG/KRC będzie nadal prowadzić badania czytelnictwa PBC

Spółka Polskie Badania Czytelnictwa (PBC) zakończyła przetarg na instytut badawczy, który będzie prowadził badania czytelnictwa prasy. Rada nadzorcza firmy podjęła...

Spółka Polskie Badania Czytelnictwa (PBC) zakończyła przetarg na instytut badawczy, który będzie prowadził badania czytelnictwa prasy. Rada nadzorcza firmy podjęła decyzję o przedłużeniu współpracy z intytutem Millward Brown SMG/KRC, który realizuje analizy czytelnictwa dla PBC od 1998 roku. W przetargu na firmę badawczą brały także udział instytuty TNS OBOP i Ipsos. Umowa zostanie podpisana na trzy lata. Jednocześnie PBC wprowadziła zmiany w metodologii badań czytelnictwa. Od nowego roku badania będą prowadzone metodą CAPI (Computer Assisted Personal Interview). Dotychczas były prowadzone metodą PAPI (Paper and Pencil Interview). Analizy będą przeprowadzane na próbie całkowicie losowej, która ma być reprezentacją ogółu ludności Polski w wieku 15-75 lat i będzie dobierana z operatu PESEL. Wcześniej badania realizowano w praktyce na próbie mieszanej. Wzrośnie także liczba respondentów – z 3 tys. do 4 tys. W związku ze zmianą metodologii badań wzrośnie koszt ich prowadzenia. Obecnie trwają dyskusje nad nowym modelem finansowania tych analiz. Ostatnio decyzją dużych wydawnictw został odrzucony projekt finansowania nowych Polskich Badań Czytelnictwa przygotowany przez Marquard Media Polska. Odrzucona propozycja Marquarda, w skrócie, zakładała taki sposób naliczania opłat za uczestnictwo w PBC, który byłby bardziej korzystny dla średnich i mniejszych wydawnictw. Projekty Marquarda są alternatywą dla modelu finansowania PBC przygotowanego przez komisję Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP) ds. reorganizacji PBC. W tej chwili budżet nowego PBC wynosi ponad 4 mln zł. Spodziewano się zebrania kwoty 5,5 mln zł. (JD)