Kraj

Rynek e-reklamy w Polsce ma osiągnąć w tym roku wartość 215 mln zł

Wydatki na reklamę w internecie wzrosły w I kwartale br. o 47,1 proc., wynika z "Ad.media Raportu" przygotowanego przez CR...

Wydatki na reklamę w internecie wzrosły w I kwartale br. o 47,1 proc., wynika z “Ad.media Raportu” przygotowanego przez CR Media Consulting. Jak mówi Gwidon Humeniuk, dyrektor sprzedaży departamentu internetu tej spółki, jej prognoza dla wzrostu internetu w całym roku 2006 to 45 proc., jednak bardzo możliwe jest, że rynek “pozytywnie zaskoczy”. Internet miał w Polsce na koniec roku 2005 zdaniem CR Media 2,7-proc. market share w całym torcie reklamowym (osiągnął wartość 148 mln zł, bez reklamy w wyszukiwarkach i ogłoszeń drobnych), co w porównaniu ze wskaźnikami amerykańskimi i zachodnioeuropejskimi daje duże pole do dalszych silnych wzrostów. Prognoza CR Media na rok 2006 zakłada, że internet osiągnie 3,6 proc. mediowego market share (z wartością reklamy na poziomie 215 mln zł), a do końca 2008 r. – 5,3 proc. Najsilniejszym trendem w 2006 r. ma być wzrost znaczenia reklamy w wyszukiwarkach (która w Polsce stanowi obecnie ok. 12 proc. całej e-reklamy, podczas gdy w USA aż 43 proc., w Wielkiej Brytanii – 40 proc.). Wśród głównych trendów na rynku e-reklamy Humeniuk wymienia także silny wzrost w ub.r. market share’ów Wirtualnej Polski (odrabiającej straty wynikające z kryzysu finansowego i sporów akcjonariuszy) i portalu O2.pl. Ich wzrosty odbywają się głównie kosztem sieci reklamowych, których udziały w całej e-reklamie spadają. – Jako właściciela sieci reklamowej ten trend nas martwi, jednak trzeba przyznać, że taki spadek rzeczywiście ma miejsce i prognozujemy, że może on potrwać jeszcze rok, dwa lata. Obserwujemy jednak, że na rynku amerykańskim trend ten już się odwraca, spodziewamy się zatem, że i w Polsce sieci zaczną za jakiś czas odrabiać straty – mówi Rafał Oracz, dyrektor ds. marketingu i nowych projektów CR Media Consulting. Za 2005 r. “Ad.media Raport” podaje następujący rozkład udziałów, jeśli chodzi o przychody z reklamy: Onet – 35,4 proc., Wirtualna Polska – 20,9 proc., Ad.net – 11,9 proc., Interia – 8,4 proc., Gazeta.pl – 8,1 proc., O2.pl – 4,8 proc., Arbomedia – 4,3 proc., IDMnet – 3,5 proc., AdClick – 0,6 proc., a także wydawnictwo IDG – 1,4 proc. Jeśli chodzi o formy e-reklamy, twórcy raportu przewidują, że w 2006 r. mocno tracić będą formy konwencjonalne (spadek z 57 do 52 proc. w całości wydatków) na rzecz reklamy rich media (reklamy layerowe), a przede wszystkim reklamy wideo (której udział ma wzrosnąć z 5 do 8 proc.). Całkiem zmarginalizowane zostaną formy typu pop-up i interstitial. W stosowanych rozliczeniach kampanii coraz większa ma być rola modeli, w których reklamodawca płaci za efekty (z 12 proc. w ub.r. do 20 proc. w 2006 r.). Całkowicie nowym zjawiskiem ma być rozliczanie w modelu Pay Per Call, w którym reklamodawca płaci za wykonane przez internautów telefony związane z kampanią (CR Media pracuje obecnie nad takim rozwiązaniem wspólnie z Internet Group). (MG, JN)