Kraj

Expander wejdzie do Rosji; w Polsce stworzy sieć mobilnych doradców

Expander Sp. z o.o. jako pierwsza polska firma pośrednictwa finansowego wejdzie do Rosji - w przyszłym roku otworzy kilka swoich...

Expander Sp. z o.o. jako pierwsza polska firma pośrednictwa finansowego wejdzie do Rosji – w przyszłym roku otworzy kilka swoich oddziałów w Moskwie (rosyjska stolica liczy 12 mln mieszkańców). – Rosyjski rynek mieszkaniowy jest na podobnym poziomie rozwoju jak nasz 7 lat temu – mówi Małgorzata Zbierada, prezes Expandera. – W samej Moskwie działa ponad 100 banków, cena metra kwadratowego mieszkania wynosi 3,5 tys. dol., a mimo to zdecydowana większość mieszkań kupowana jest za gotówkę, bowiem banki utrzymują wysokie oprocentowanie, a ludzie boją się brać kredyty hipoteczne – opisuje Zbierada. – Taki model jak nasz, czyli brokera, który nie pobiera pieniędzy od klientów, a zarabia na prowizji od banków, jest tam nieznany – Rosjanie badani przez nas nie chcieli wierzyć, że firma może im doradzić w wyborze kredytu za darmo – mówi prezes Expandera, dodając, że wejście do Rosji to pierwszy krok na drodze ekspansji na inne rynki zagraniczne. – Naszą ambicją jest stworzenie z Expandera marki rozpoznawalnej w regionie – twierdzi Zbierada. Katarzyna Grzybczak, marketing manager Expandera, przyznaje, że wejście na rosyjski rynek bedzie wymagało znacznych nakładów marketingowych i reklamowych. Firma nie zdecydowała jeszcze, czy zatrudni rosyjską agencję reklamową, czy będzie korzystała z pracy polskich firm (obecnie dla Expandera pracuje butik kreatywny Jasieński/Stadnicki i Starcom). Rosyjskie plany nie oznaczają bynajmniej spowolnienia rozwoju Expandera w Polsce – w przyszłym roku firma zamierza otworzyć co najmniej 15 kolejnych oddziałów (obecnie ma ich 42 w 32 miastach, w tym 21 na zasadzie franszyzy). Utworzy też sieć mobilnych doradców Expander Private (do końca 2007 r. ma ich być ponad 100 w 5 największych miastach), którzy będą indywidualnie umawiać się z tymi klientami, którzy nie mają czasu lub możliwości pojawić się w oddziale. Zdecydowaną większość przychodów Expander czerpie ze sprzedaży kredytów mieszkaniowych 21 banków (firma twierdzi, że oferta pokrywa 95 proc. rynku). W ub.r. sprzedał ich łącznie 1,593 mld zł, a plany na ten rok przewidują sprzedaż 2 mld zł. Szacuje się, że prowizje brokerów z tytułu pośrednictwa wynoszą 1-1,5 proc. od wartości kredytu. Produktów inwestycyjnych (głównie jednostek uczestnictwa w funduszach) Expander spodziewa się sprzedać w br. w sumie za ok. 200 tys. zł. (MB)