Kraj

BenQ wycofuje się z Polski; czy telefony z logo BenQ/Siemens znikną z rynku?

Tajwański koncern BenQ Corp. zdecydował o zamknięciu polskiego oddziału BenQ Poland Sp. z o.o., który zajmował się sprzedażą i marketingiem...

Tajwański koncern BenQ Corp. zdecydował o zamknięciu polskiego oddziału BenQ Poland Sp. z o.o., który zajmował się sprzedażą i marketingiem telefonów marki BenQ/Siemens. Nie wiadomo, czy telefony tej marki definitywnie znikną z rynku.

BenQ Poland powstała z przekształcenia polskiego oddziału komórkowego Siemensa po przejęciu go przez BenQ jesienią ub.r. Tajwańczycy deklarowali, że Polska będzie jednym z kluczowych rynków dla koncernu w Europie, jednak marka BenQ/Siemens (BenQ nabyło prawa do posługiwania się marką Siemens na 5 lat), która przed przejęciem była wiceliderem rynku komórkowego w Polsce, z ok. 20 proc. rynku, traciła swoje udziały. Według ostatnich danych udziały telefonów BenQ/Siemens były już poniżej 10 proc. (czyli poza pierwszą piątką).

Parę tygodni temu niemiecki oddział BenQ w Monachium ogłosił bankructwo, następnie to samo zrobiły oddziały w Austrii i Wielkiej Brytanii. Koncern podjął decyzję o wycofaniu się z większości rynków europejskich, w tym z Polski.

Warszawski oddział BenQ liczył 35 osób (pracownicy otrzymali wypowiedzenia), a marketingiem kierowała Kinga Kozicka, dyrektor marketingu, która tę funkcję pełniła wcześniej w Siemensie. Nie wiadomo, czy telefony marki BenQ/Siemens definitywnie znikną z rynku. Wiadomo, że ich serwis i wsparcie techniczne są obecnie zagwarantowane do końca roku, a BenQ pracuje nad zapewnieniem wsparcia w dłuższym okresie.

W zakresie kreacji i adaptacji reklam dla BenQ Poland pracowała agencja McCann Erickson Polska, a planowaniem i zakupem mediów zajmował się dom mediowy Media Direction OMD. BenQ inwestowała w reklamę swojej marki jednak znacznie mniej niż konkurencja – ostatnią dużą kampanią telefonów BenQ była wiosenna kampania z wykorzystaniem postaci brazylijskiego gwiazdora piłkarskiego Ronaldo.

BenQ w dalszym ciągu będzie obecny na naszym rynku z produktami takimi jak projektory (firma jest liderem w Europie) i sprzęt komputerowy. Sprzedażą i marketingiem tych produktów firma zarządza z centrali regionalnej w Wiedniu. BenQ Poland zarządzał też Centrum Oprogramowania we Wrocławiu zatrudniającym 350 pracowników, z których część przeszła do tamtejszego oddziału Siemensa, część do innych firm, a pozostali czekają, czy znajdzie się potencjalny inwestor zainteresowany przejęciem pozostałości firmy. (MB, TW)