Kraj

Expert Monitor będzie monitorował wydatki e-reklamowe, na początek z Onetem, Gazeta.pl i IDG

Firma badawcza Expert Monitor rozpocznie monitoring wydatków reklamodawców w internecie. - Jest to nasza samodzielna inicjatywa, jednak tworzona w ścisłym...

Firma badawcza Expert Monitor rozpocznie monitoring wydatków reklamodawców w internecie. – Jest to nasza samodzielna inicjatywa, jednak tworzona w ścisłym porozumieniu z dużymi portalami. Badanie internetu całkowicie z zewnątrz nie ma sensu, jest to materia zbyt skomplikowana, dlatego projekt wymaga zaangażowania ze strony portali – mówi Arkadiusz Drulis, wiceprezes Expert Monitora. Na początek partnerami Experta w tym projekcie zostały Onet.pl, Gazeta.pl i IDG.pl. Drulis zapowiada, że docelowo monitoring ma objąć wszystkich najważniejszych graczy na rynku, jednak już wkrótce przedstawione zostaną pilotażowe wyniki, na razie w oparciu o współpracę z częścią rynku. – Pokażemy pierwsze wyniki, na razie siłą rzeczy w formie “przedbiegu” i liczymy na to, że dołączą do nas kolejni gracze. Prowadzimy zresztą rozmowy z największymi serwisami i z żadnej strony nie widzimy jakiejś zdecydowanej postawy na nie – dodaje Drulis. Pierwsze wyniki mają zostać zaprezentowane już w tym kwartale.

Badanie opierać się będzie na tzw. audytowanej deklaratywności realizacji kampanii. Jak wyjaśnia Drulis, spora część firm na rynku to spółki giełdowe i one nie mogą udzielać pewnych informacji, więc też np. nie mogą wprost deklarować sum, jakie otrzymują od swoich klientów reklamowych przy okazji kampanii. Mogą natomiast deklarować wielkość “ruchu” związanego z tymi kampaniami. Rolą Expert Monitora będzie wycena tych kampanii w oparciu o cenniki i audyt samych kampanii, a następnie zbieranie danych z rynku w jedną całość, ich strukturyzowanie i kategoryzowanie. Dzięki temu docelowo dzięki monitoringowi będzie można poznać dane dotyczące wartości rynku e-reklamy, udziału poszczególnych branż czy marek w wydatkach e-reklamowych czy też udziały rynkowe poszczególnych portali.

Branża internetowa od lat przymierzała się do takiego badania opartego na niezależnym audycie. Miało ono powstać pod skrzydłami organizacji IAB Polska, jednak nigdy nie udało się osiągnąć zgody wszystkich jej członków co do szczegółów projektu.

Z punktu widzenia samego Expert Monitora jest to z kolei ważne uzupełnienie jego oferty – do tej pory firma monitorowała telewizję, prasę, radio, kino i outdoor. (MG)