Kraj

MOCARSTWOWE PLANY AMS SA

Firma reklamy zewnętrznej AMS SA zamierza wydać ponad 90 proc. swoich środków inwestycyjnych na meble miejskie oraz nośniki wielkoformatowe. Plan...

Firma reklamy zewnętrznej AMS SA zamierza wydać ponad 90 proc. swoich środków inwestycyjnych na meble miejskie oraz nośniki wielkoformatowe. Plan na 2001 rok przewiduje dalszy rozwój systemu nośników typu citylight poster (format 1,8×1,2 m) oraz elementów tzw. małej architektury (wiaty przystankowe, słupy reklamowe, toalety uliczne, wiatokioski i inne, w tym nośniki zmiennoobrazowe o powierzchni 8 mkw.), które mają pochłonąć 49 proc. środków inwestycyjnych spółki. W przypadku segmentu nośników wielkoformatowych (43 proc. inwestycji) będą to przede wszystkim konstrukcje typu backlite (format 6×3 m), a także nośniki wielkogabarytowe o powierzchni ekspozycyjnej do 100 mkw. Jedynie 8 proc. budżetu inwestycyjnego przypadnie na klasyczne billboardy. Pieniądze mają zostać wydane na ich repozycjonowanie (poprawa jakości, utworzenie pakietów, rozwój sieci w miejscach sprzedaży), której celem ma być zmiana postrzegania tego produktu oraz możliwości jego zastosowanie (skoncentrowanie się na osiąganiu celów promocyjnych, a nie wizerunkowych). Zdaniem prezesa spółki Tomasza Kawki przyjęta strategia inwestycyjna na najbliższe lata pozwoli AMS SA stać się “najważniejszym centrum sprzedaży reklamy zewnętrznej w Polsce”. Według niego będzie to możliwe bez udziału jakiegokolwiek wsparcia finansowego inwestora branżowego z zewnątrz (niewykluczona jest jednak współpraca z firmami zagranicznymi przy realizacji poszczególnych projektów). Władze spółki odmawiają podania informacji, w jakiej kwocie zamkną się jej inwestycje w 2001 roku. Wiadomo jedynie, że mogą one znacznie przekroczyć próg 50 mln zł. Z ostatnich danych na temat osiągnięć finansowych firmy wynika, że przychody ze sprzedaży w 2000 r. wyniosły 189,6 mln zł (w 1999 roku było to 115, 7 mln zł). Spółka osiągnęła w ub.r. zysk operacyjny w wysokości 22,4 mln zł (rok wcześniej było to 8,8 mln zł). Wartości zysku brutto i netto wyniosły odpowiednio 20,8 mln zł i 16 mln zł (dane za rok 1999 nie uwzględniają odpisu wartości przejętej firmy Mercurius Int., w wysokości 52,4 mln zł). W 2000 r. 70 proc. przychodów generowały tradycyjne billboardy, zaś pozostałe 30 proc. podzieliły między siebie, w równych częściach, sieci citylightów i konstrukcji wielkoformatowych. (JP)