Kraj

SKOK-i atakują w reklamach zagraniczne banki

Kasa Krajowa zrzeszająca wszystkie działające w kraju Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe (SKOK-i) przygotowała kampanię reklamową, w której występujące postaci uosabiają zagraniczne...

Kasa Krajowa zrzeszająca wszystkie działające w kraju Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe (SKOK-i) przygotowała kampanię reklamową, w której występujące postaci uosabiają zagraniczne banki i ich stosunek do klienta. Mamy więc postać Niemca z Bawarii (nawiązanie zapewne do Deutsche Banku, BRE Banku, a może również do mającego niebawem wystartować Allianz Banku), jednookiego pirata – Latającego Holendra (czyżby chodziło o ING?), bajkowego Pinokia kłamiącego po włosku (Carlo Collodi był Włochem, więc tu zapewne chodzi o należące do UniCredit Pekao SA i być może o Alior Bank tworzony przez włoską grupę Carlo Tassara) oraz groźnie potrząsającego toporem wikinga (tu zapewne chodzi m.in. o Nordea Bank). Cechą wspólną tych postaci jest to, że nie słuchają tego, co mówią do nich klienci (grani przez aktorów), za to najwyraźniej dybią na ich pieniądze.

Kampania ma charakter wizerunkowy – przekazem ma być to, że SKOK-i są instytucją polską, z rodzimym kapitałem, bliską i przyjazną klientowi. – Aby to podkreślić, zdecydowaliśmy się posłużyć archetypami, oczywiście trochę stereotypowymi, ale nie odnosimy się do konkretnych międzynarodowych grup finansowych – zastrzega Mariusz Wielebski, który w Media SKOK odpowiada za kreację i koordynowanie projektu tej kampanii. Media SKOK, firma świadcząca kasom spółdzielczym usługi reklamowe, przygotowała kreację tej kampanii (we współpracy ze studiem produkcyjnym Guru & Guru z Sopotu) oraz zajęła się planowaniem i zakupem mediów w telewizji (teaserowe 15-sekundowe spoty i właściwe 30-sekundowe emitowane w TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Kultura, Polsacie, TV4, TVN Siedem i kanałach tematycznych, m.in. AXN, Discovery, National Geographic), prasie (dzienniki ogólnopolskie) i internecie (Onet, Wirtualna Polska).

Według danych po I połowie br. w kraju działało 1695 SKOK-ów (z oddziałami), 1,75 mln klientów zgromadziło w nich ponad 7,5 mld zł depozytów, a pożyczyło z nich 6,01 mld zł. Aktywa SKOK-ów wynoszą łącznie ponad 8,26 mld zł. Kasa Krajowa od kilku lat stara się o założenie własnego banku, jednak niedawno Komisja Nadzoru Finansowego odmówiła SKOK-om udzielenia licencji bankowej. Banki komercyjne od lat krytykują to, że SKOK-i jako instytucje spółdzielcze świadczą de facto usługi bankowe (rachunki, depozyty, pożyczki, kredyty), a nie podlegają nadzorowi KNF. (MB)