Kraj

CZY WÓDKA ABSOLUT TRAFI DO PORTFOLIO UNICOM BOLS GROUP?

Absolut, jedna z najbardziej znanych, globalnych marek wódki z segmentu premium, najprawdopodobniej trafi w Polsce do portfela produktów firmy Unicom...

Absolut, jedna z najbardziej znanych, globalnych marek wódki z segmentu premium, najprawdopodobniej trafi w Polsce do portfela produktów firmy Unicom Bols Group (UBG). Jan Żytko, wiceprezes zarządu UBG, uważa, że sprawa dystrybucji tej wódki na polskim rynku być może rozstrzygnie się za dwa tygodnie. Na razie jednak nie potrafi ani potwierdzić, ani zaprzeczyć temu, że Absolut znajdzie się w UBG. Do tej pory brand ten był obsługiwany przez firmę Seagram Polska (po fuzji Seagram Co. z Vivendi jego portfolio napojów alkoholowych, oprócz marki Absolut, zostało odsprzedane UDV i Pernod Ricard za sumę 8,15 mld dol.). Wymówienie umowy o dystrybucji z polskim oddziałem Seagramu nastąpiło w tym tygodniu. CEO szwedzkiego koncernu alkoholowego V&S Vin & Sprit AB, właściciela brandu Absolut, Peter Lagerblad stwierdza enigmatycznie: “Polska jest jednym z najważniejszych rynków wódki na świecie. Zauważamy istotne zmiany w tej branży, dlatego też ważne jest dla nas, aby nowy partner dystrybucyjny był w stanie zapewnić bardzo dobrą penetrację rynku”. Według badań firmy AC Nielsen (dane na koniec 2000 r.) w segmencie importowanych wódek premium Absolut jest niekwestionowanym liderem, obejmując 52,3 proc. udziałów polskiego rynku. Na dalszych miejscach znajduje się Finlandia (36 proc. – dystrybucja: Finlandia Ballantines Group), importowany Smirnoff (3 proc. – UDV Polska) i Becherovka (1,8 proc. – Pernod Ricard Polska). Szwedzi z V&S sprzedają w Polsce również wódkę Kron (produkowaną na licencji w Polmosie Starogard Gdański), która zaliczana jest do segmentu main stream. Zmiany dystrybucji wódki Absolut mają charakter globalny. W Stanach Zjednoczonych zajmie się nią joint venture o nazwie Future Brands LLC utworzony przez V&S oraz amerykańską spółkę Jim Beam Brands. Natomiast na większości innych rynków na świecie, poza amerykańskim i skandynawskim, dystrybucją Absoluta zajmie się firma Maxxium Worldwide (założona w 1999 r. przez Remy-Cointreau, Highland Distillers i Jim Beam Brands). Maxxium posiada w naszym regionie Europy przedstawicielstwa tylko w trzech krajach: w Rosji, Czechach i na Słowacji. W Polsce produkty znajdujące się w jej portfolio (m.in. burbon Jim Beam, whisky The Famous Grouse, likiery Cointreau i Passoa czy koniaki Remy Martin) są obsługiwane właśnie przez UBG. (JP)