Kraj

Według Braun & Partners narzędzia CSR najlepiej wykorzystuje Lotos

Firma doradcza Braun & Partners oraz Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" opublikowały wyniki rankingu CSR 24/7. Badanie dotyczyło wiarygodności działań...

Firma doradcza Braun & Partners oraz Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych “Lewiatan” opublikowały wyniki rankingu CSR 24/7. Badanie dotyczyło wiarygodności działań odpowiedzialnego biznesu (CSR – corporate social responsibility) prowadzonych przez największe firmy w Polsce reprezentujące 13 sektorów gospodarki. W sumie przeanalizowano 39 firm w siedmiu głównych obszarach odpowiedzialności społecznej.

Zwycięzcą tegorocznej edycji została Grupa Lotos, która uzyskała 14,5 pkt na 24 możliwe (60 proc.). Tegoroczny zwycięzca jest liderem w takich obszarach odpowiedzialnego biznesu jak relacje z interesariuszami czy odpowiedzialność za środowisko. Dobry wynik firma zawdzięcza wydanemu w ub.r. raportowi społecznej odpowiedzialności biznesu, który jako jeden z nielicznych w Polsce spełniał międzynarodowe standardy raportowania GRI (global reporting initiative).

Drugie miejsce z wynikiem 13,5 pkt (56 proc.) zajęła Telekomunikacja Polska, a trzecie z wynikiem 13 pkt (56 proc.). Zakłady Azotowe “Anwil”.

Autorzy raportu uważają, że w Polsce nadal wydaje się bardzo mało tzw. raportów zrównoważonego rozwoju, które poza zobowiązaniami ekonomicznymi firmy poruszają kwestie społeczne, etyczne i środowiskowe. Spośród badanych spółek tylko cztery publikowały w ciągu ostatnich dwóch lat takie dokumenty.

Jednocześnie tylko dwie spośród badanych organizacji komunikują mierzalne cele dla odpowiedzialnego biznesu. Ranking wykazał również, że niektóre dziedziny odpowiedzialnego biznesu są całkowicie pomijane w komunikacji kilku branż.

Informacje dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu są trudno dostępne i zbyt ogólnikowe, najbardziej oczywiste obszary odpowiedzialnego biznesu są najsłabiej komunikowane: odpowiedzialność za środowisko (tylko w 22 proc.), społeczeństwo (17 proc.), pracownicy (16 proc.).

Odpowiedzialny biznes już dawno przestał być jedynie działalnością promocyjną firmy i jako współczesna filozofia prowadzenia biznesu obecnie postrzegany jest jako długoterminowa inwestycja w podniesienie wartości organizacji.

W 2009 r. wyniki badania CSR 24/7 promowanego przez Braun & Partners publikowane będą w Polsce, na Węgrzech, w Rumunii oraz Bułgarii. (JP)