Kraj

NIEUDANA PRÓBA PRZEJĘCIA AKCJI AMS PRZEZ JCDECAUX

Wezwanie sprzedaży akcji poznańskiej firmy reklamy zewnętrznej AMS SA, ogłoszone przez francuskiego potentata tego medium - koncern JCDecaux, zakończyło się...

Wezwanie sprzedaży akcji poznańskiej firmy reklamy zewnętrznej AMS SA, ogłoszone przez francuskiego potentata tego medium – koncern JCDecaux, zakończyło się fiaskiem. Udało mu się zebrać zapisy jedynie na 139,2 tys. akcji. Francuzi zakładali zakup 1,25 mln akcji, tak aby osiągnąć 25-proc. próg głosów na walnym zebraniu akcjonariuszy. Tej wielkości pakiet akcji umożliwiłby realny wpływ JCDecaux na działalność AMS SA. Jest to już drugie nieudane wezwanie do sprzedaży akcji poznańskiej spółki. Wcześniej podobnego przejęcia próbował dokonać rodzimy koncern multimedialny Agora SA, proponując akcjonariuszom kwotę ok. 75 mln zł za podobnej wielkości pakiet (Agora chciała płacić 70 zł za akcję, podczas gdy JCDecaux proponował 66 zł). Obecnie Francuzi (w Polsce są udziałowcami Europlakatu Polska, AP Systemes i Claude Publicite Polska) albo wycofają się ze swojej oferty, albo ją podwyższą. Oprócz Agory i JCDecaux rozmowy na temat przejęcia kontroli nad AMS były prowadzone także przez przedstawicieli News Corp. (w Polsce kupili już Town & City II) należącego do australijskiego potentata mediów Ruperta Murdocha oraz amerykańskiego koncernu multimedialnego Clear Channel Communications (są właścicielami Plakandy Int.). Głównym akcjonariuszem AMS SA pozostają polski fundusz inwestycyjny BB Investment (ok. 38 proc. głosów), Bank Gospodarki Żywnościowej (7 proc.), Otwarty Fundusz Emerytalny Commercial Union (6,4 proc.) oraz Outdoor Capital Establishment (5,1 proc.). Zysk operacyjny firmy, powiększony o amortyzację (tzw. EBITDA), wyniósł w ub.r. 34,3 mln zł (przychody ze sprzedaży ogółem sięgnęły kwoty 189,5 mln zł). (JP)