Kraj

CR Media: rynek reklamy spadnie w 2009 r. o ponad 10 proc.

Według szacunków CR Media Consulting SA (spółka zależna Internet Group SA) opublikowanych w najnowszym "Ad.media raporcie" przychody reklamowe mediów w...

Według szacunków CR Media Consulting SA (spółka zależna Internet Group SA) opublikowanych w najnowszym “Ad.media raporcie” przychody reklamowe mediów w ujęciu netto spadły w I kwartale br. o 11,0 proc. względem analogicznego okresu ub.r. Dynamika przychodów reklamowych wszystkich mediów w I kwartale była znacznie niższa, niż oczekiwano. Liderem spadków była prasa, której przychody zmniejszyły się o 19,6 proc., przy czym silniejszy spadek dotknął prasę codzienną, której przychody skurczyły się o niemal jedną czwartą wartości uzyskanej w analogicznym okresie ub.r. Mniejsze spadki zanotowały media elektroniczne – telewizja (o 8,2 proc.) i radio (o 7,5 proc.). Jedynym medium, które odnotowało wzrost przychodów, był internet – plus 4,9 proc.

– W pierwszym kwartale mieliśmy do czynienia z załamaniem popytu na usługi reklamowe. Reklamodawcy niemal wszystkich branż solidarnie zmniejszali swoje wydatki, a w skrajnych wypadkach rezygnowali całkowicie z działań reklamowych. Wobec ograniczenia popytu media okazały się bardzo elastyczne, mocno obniżając poziom cen – twierdzi Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting i autor “Ad.media raportu”.

CR Media przewiduje, że w całym 2009 r. można spodziewać się spadku przychodów reklamowych mediów o nieco ponad 10 proc. Jedynym medium, które oprze się spadkom, będzie internet. Wśród mediów tradycyjnych najlepiej w kryzysie będzie sobie radzić medium najsilniejsze – telewizja, której przychody powinny spadać nieznacznie wolniej niż rynkowa średnia. Najszybszy spadek przychodów reklamowych czeka natomiast prasę, której sytuację pogarszać będzie spadek czytelnictwa oraz aktywności branż o tradycyjnie wysokich wydatkach na reklamę prasową. (MB)