Kraj

Branża zadowolona z dostępnych w Polsce badań internetu, sceptyczna wobec globalnej standaryzacji

Polscy specjaliści z branży internetowej, planowania mediów i marketerzy są zadowoleni z dostępnych u nas badań internetu. Tak wypada nasz...

Polscy specjaliści z branży internetowej, planowania mediów i marketerzy są zadowoleni z dostępnych u nas badań internetu. Tak wypada nasz kraj w porównaniu z innymi rynkami zbadanymi w ramach projektu MIA Project. Inicjatywa Measurement of Interactive Audiences ma na celu globalną standaryzację danych dotyczących oglądalności stron WWW, skuteczności reklamy w sieci itp.

Podczas Interact Congress w Brukseli zaprezentowano wyniki badania zrealizowanego w ramach MIA Project, w którym profesjonaliści z 15 krajów oceniali status dostępnych danych na własnym rynku i zadeklarowali oczekiwania względem ewentualnej przyszłej globalnej standaryzacji badań. Niemal na wszystkich wymiarach, takich jak: przejrzystość, dokładność, standaryzacja i niezależna kontrola, dane dostępne w Polsce zostały przez naszą branżę ocenione bardzo wysoko. Z kolei najmniej zadowoleni z dostępnych u siebie danych są mediowcy i marketerzy w Hiszpanii, Irlandii i Wielkiej Brytanii.

Być może zadowolenie ze status quo na naszym rynku powoduje jednak, że Polacy nie widzą potrzeby globalnej standaryzacji badań internetu, bo za taką wizją optuje tylko 17 proc. We Włoszech aż 78 proc. ankietowanych specjalistów oczekuje globalnej standaryzacji w tym zakresie.

Międzynarodowa ankieta w ramach MIA Project to dopiero jedna z pierwszych faz projektu. Ma on doprowadzić do stworzenia jednej globalnej “waluty” dla media plannerów podobnej do znanych z rynku telewizyjnego GRP. Według uczestników Interact Congressu zwiększyłoby to zainteresowanie domów mediowych i marketerów reklamą w internecie.

To zadanie najbardziej ambitne, ale wielu uczestników kongresu nie wierzy w jego wykonanie. Plan minimum dla MIA Project to wyjaśnienie niuansów metodologii pomiaru internetu na różnych rynkach i stworzenie wytycznych gwarantujących, że różne metodologie spełniają kryteria profesjonale, a dane – mimo że liczone w odmienny sposób – są wiarygodne. MIA Project jest inicjatywą IAB Europe oraz European Interactive Advertising Association. (TW)