Kraj

Barack Obama triumfuje w Cannes; Polacy bez nagród

Podczas tegorocznej edycji festiwalu reklamowego Cannes Lions 2009 polskie agencje nie zdobyły ani jednej nagrody. Prace z Polski wyróżniono jedynie...

Podczas tegorocznej edycji festiwalu reklamowego Cannes Lions 2009 polskie agencje nie zdobyły ani jednej nagrody. Prace z Polski wyróżniono jedynie czterema nominacjami – w kategorii outdoor wyróżniono pracę agencji McCann Erickson pt. “W brud” zrealizowaną dla Greenpeace Polska, w kategoriach media i design kampanię reklamową przygotowaną przez Change Integrated dla Jelfy SA i preparatu SpecTab, a w kategorii radio pracę Scholz & Friends zrealizowaną dla Mercedesa-Benz klasy S.

– W Cannes promowane jest nowe podejście do reklamy. Doceniane są poszukiwania nowych form, wychodzenie poza sztywne ramy mediów, poszerzające pojęcia reklamy. U nas taki sposób myślenia nie jest zbyt powszechny, dominuje tradycyjne rozumienie komunikacji. Polska reklam jest bardzo “old fashion” – mówi Kinga Grzelewska, dyr. kreatywna Lowe GGK.

Wojciech Dagiel, dyr. kreacji McCann Erickson, mimo iż praca jego agencji trafiła na short-listę, również nie znajduje usprawiedliwienia dla słabości polskiej reklamy. – Widać wyraźnie różnicę pomiędzy tym, co wysyłamy na konkursy, szczególnie lokalne, a tym, co widzą konsumenci. Praca i talent polskich kreatywnych są często wykorzystywane nie na rzecz prawdziwych projektów, ale na prace konkursowe. Widać, że w Cannes takie podejście raczej się nie broni – dodaje Dagiel.

Polskie agencje wysłały w tym roku na Cannes Lions 134 prace, o 10 więcej niż rok temu.

Grand prix w dwóch kategoriach – titanium i integrated zostało po raz pierwszy w historii festiwalu przyznane jednej pracy – kampanii prezydenckiej “Obama for America” (jako jej autorów wskazano prezydenta USA Baracka Obamę i wiceprezydenta Joego Bidena). Ostatecznie przyznano 11 nagród Integrated Lions i 3 Titanium Lions.

Najlepszym filmem reklamowym roku nagrodzonym grand prix został spot internetowy przygotowany przez agencję interaktywną Tribal DBB z Amsterdamu dla Philipsa pt. “Philips Cinema 21:9”. Zadaniem agencji było stworzenie projektu, który pokaże możliwości nowego produktu, pozwalające widzowi wpływać na to, jak robione są ujęcia, prowadzona kamera, dźwięk i oświetlenie.

Do kategorii film zgłoszono 3453 prace, a jury przyznało 16 Złotych Lwów, 36 Srebrnych i 35 Brązowych.

W sumie na konkurs zgłoszono o blisko 20 proc. mniej prac reklamowych niż przed rokiem. W tym roku nadesłano 22 652 prace z 86 krajów, podczas gdy rok wcześniej było ich 28 284. Największy spadek miał miejsce w przypadku reklamy prasowej (-32,2 proc.) oraz filmowej (- 25,4 proc.). Kategorie cyber i outdoor odnotowały porównywalne spadki – o blisko 20 proc. Więcej zgłoszeń było tylko w przypadku promo i design Lions, odpowiednio o 1,4 i 1,2 proc. W nowej kategorii PR Lions zgłoszono w tym roku 431 prac. (AMS)