Kraj

Gemius proponuje zmiany w Megapanelu w reakcji na krytykę branży

Przyspieszenie publikacji wyników z około ośmiu do dwóch-trzech tygodni, pomiar treści audio i wideo oraz mobilnego internetu, zmiana modelu pracy...

Przyspieszenie publikacji wyników z około ośmiu do dwóch-trzech tygodni, pomiar treści audio i wideo oraz mobilnego internetu, zmiana modelu pracy nad rozwojem badania i analizowanie wydatków reklamowych – m.in. takie zmiany proponuje wprowadzić do badania Megapanel PBI/Gemius firma Gemius SA, która wraz ze spółką PBI je realizuje. To reakcja na postulaty branży internetowej oraz zapowiedzianą przez PBI możliwość zorganizowania przetargu na realizację nowego standardu badań.

Przyspieszenie publikacji wyników byłoby możliwe dzięki zastąpieniu obecnego sposobu wyliczania wskaźnika realnych użytkowników innymi metodami (np. LBU – algorytm służący do określania liczby użytkowników odwiedzających witrynę na podstawie maksymalnej liczby różnych cookie, jakie zostały zarejestrowane w tym samym momencie w badanym okresie). Badanie treści audio i wideo może odbywać się w sposób analogiczny do badania witryn internetowych – badanie od strony treści audio i wideo (site-centric) oraz od strony użytkownika (user-centric). Wyniki badania od strony treści mogą być prezentowane z kilkugodzinnym opóźnieniem i być dostępne wyłącznie dla wydawcy.

W przypadku badania internetu mobilnego Gemius proponuje odejście od mierzenia ruchu wygenerowanego poprzez urządzenia mobilne analogicznego jak w przypadku ruchu generowanego przez użytkowników korzystających z komputerów klasy PC. Spółka proponuje prezentowanie tego ruchu jako dodatkowego i niedoliczanie go do oglądalności wygenerowanej na komputerach klasy PC. Inną, dodatkową metodą realizacji badania korzystania z internetu z wykorzystaniem urządzeń mobilnych jest budowa panelu użytkowników tych urządzeń. Uruchomienie takiego badania wiąże się z powołaniem dedykowanego zespołu pracującego nad aplikacją działającą na urządzeniach mobilnych oraz zespołu badawczego, który będzie dbał o właściwą metodologię pomiaru i analizy danych.

Ponadto Gemius chce zmienić model pracy nad rozwojem badania i rekomenduje stworzenie podmiotu, który reprezentując różne interesy i wszystkie grupy podmiotów (wydawców, w tym serwisy społecznościowe, oraz sieci reklamowe, reklamodawców i domy mediowe), będzie wyznaczał kierunki jego rozwoju (dziś nad rozwojem badania pracują przedstawiciele PBI i Gemius tworzący Radę Badania, która decyduje o każdej zmianie w zakresie gromadzonych, analizowanych i prezentowanych danych). Spółka chce też badać wydatki reklamowe – panel internautów, który dziś jest wykorzystywany do badania korzystania z witryn i aplikacji, może być dostosowany do pomiaru kontaktu z reklamą, efektywności kampanii reklamowych oraz badania wydatków reklamowych. Wyniki miałyby być prezentowane w aplikacji GemiusExplorer i dystrybuowane razem z wynikami Megapanel PBI/Gemius.

– Większość tych postulatów była omawiana z wydawcami obecnymi na polskim rynku. Mam nadzieję, że zebranie ich w jednym miejscu z postaci kompletnej listy pomoże prowadzić dyskusję nad kształtem badania – powiedział Artur Zawadzki, prezes zarządu Gemius SA.

Badanie GemiusAudience znane w Polsce pod nazwą Megapanel PBI/Gemius jest flagowym produktem Gemius SA. Jest obecne w 17 krajach Europy i Bliskiego Wschodu. (TWI)