Kraj

Wydatki reklamowe w prasie rolniczej wyniosły w ub.r. 53 mln zł

Według firmy badawczej Martin & Jacob wydatki reklamowe w prasie rolniczej netto według cenników bez rabatów wyniosły w 2009 r....

Według firmy badawczej Martin & Jacob wydatki reklamowe w prasie rolniczej netto według cenników bez rabatów wyniosły w 2009 r. 53 mln zł i były o 9,5 proc. większe niż w roku poprzednim. Wzrost ten wystąpił przede wszystkim z powodu podwyższenia cen reklam. Zrobiło tak osiem z dziesięciu czołowych pism rolniczych, średnio o około 9 proc. w porównaniu z cenami z roku 2008.

W porównaniu z 2008 r. wydatki reklamowe wzrosły w większości kategorii produktowych. Na tym tle wyróżniła się

branża budowlana, w której poziom wydatków został obniżony o 30 proc.

Po raz kolejny największymi reklamodawcami okazały się trzy firmy z branży środków ochrony roślin: Bayer CropScience (3 mln zł), Syngenta Crop Protection (1,5 mln zł) i BASF (1,5 mln zł); oraz firma Sano z branży biopreparatów dla zwierząt (1,4 mln zł). Piątym pod względem wielkości reklamodawcą była firma dystrybucyjna Agrosimex z budżetem reklamowym wielkości 0,7 mln zł.

Największe przychody z reklam osiągnął w 2009 r. miesięcznik “Top Agrar” (24 proc. rynku). Na drugim i trzecim miejscu, z udziałami rynkowymi po 7 proc., znalazły się “Tygodnik Rolniczy” oraz dwutygodnik “Farmer”. Po 5 proc. rynku objęły tygodnik “Poradnik Rolniczy” i miesięcznik “Hasło Ogrodnicze”. (JP)