Kraj

Agora nie wierzy w istotną poprawę w tym roku

Agora SA w ub.r. poprawiła swój wynik netto o ponad 60 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub.r. Według danych...

Agora SA w ub.r. poprawiła swój wynik netto o ponad 60 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub.r. Według danych finansowych spółki po czterech kwartałach zysk netto wyniósł 37,3 mln zł, a rok wcześniej 23,3 mln zł. Wynik ten Agora osiągnęła głównie dzięki ograniczeniu kosztów m.in. poprzez redukcję zatrudnienia. Liczba wypowiedzeń wręczonych pracownikom grupy w 2009 r. wyniosła 393, a zatrudnienie na koniec ub.r. było o 530 etatów mniejsze niż rok wcześniej (3,14 tys.).

Przychody Grupy wyniosły 1,11 mld zł (spadek o 13,1 proc.). Sprzedaż reklam wyniosła 732,2 mln zł (spadek o 20,1 proc.), sprzedaż wydawnictw – 193,4 mln zł (spadek o 3,4 proc.), a sprzedaż projektów specjalnych (w tym kolekcji) – 79,8 mln zł (wzrost o 26,3 proc.).

Wszystkie piony oprócz internetu odnotowały spadki. Sprzedaż reklam w “Gazecie Wyborczej” wyniosła 342,8 mln zł (spadek o 29,4 proc.), a sprzedaż egzemplarzy – 150,4 mln zł (spadek o 1 proc.). “Gazeta” sprzedawała średnio 370 tys. egz., a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł ponad 38 proc. (spadek o 2,5 pkt proc.).

“Metro” zwiększyło udział w wydatkach na reklamę w dziennikach do prawie 4 proc. Wpływy z reklam obniżyły się o 13,9 proc. Przychody czasopism wyniosły 92,3 mln zł i obniżyły się o 15,9 proc., a grupy AMS wyniosły 168 mln zł i zmniejszyły się o 11,4 proc. Segment radiowy odnotował wpływy z reklam na poziomie 73,2 mln zł (spadek o 14,8 proc.).

Przychody z działalności internetowej Agory wzrosły do poziomu 84,9 mln zł (wzrost o 10,1 proc.), w tym przychody z reklam internetowych wzrosły o 15,3 proc. – przy spadku wydatków na reklamę graficzną i e-mail marketing na całym rynku o 2 proc.

Grupa szacuje, że wydatki na całym rynku reklamy wyniosły 7,11 mld zł (spadek o prawie 13 proc.).

Według przedstawicieli koncernu kondycja rynku reklamy w tym roku zależeć będzie w dużej mierze od stanu polskiej gospodarki, w szczególności poziomu inwestycji przedsiębiorstw, skali napływu środków z Unii Europejskiej oraz poziomu konsumpcji indywidualnej. Jednak bazując m.in. na wartości tych wskaźników w ub.r., nie dostrzega sygnałów uzasadniających istotną poprawę na rynku reklamy w 2010 r.

W tym roku Agora nadal będzie koncentrować się na poprawie efektywności operacyjnej i kontroli kosztów, w tym nowego zatrudnienia i marketingowych. (JD)