Wyniki sprzedaży branży piwowarskiej za rok 2009 są gorsze, niż prognozowano w połowie ubiegłego roku. Spadek sprzedaży na rynku krajowym wyniósł 10,1 proc., jednocześnie poziom konsumpcji piwa obniżył się do poziomu sprzed czterech lat – 85 l per capita rocznie. Stawia to Polaków na szóstym miejscu w Europie pod względem spożycia na głowę.
Według Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego “Browary Polskie” przyczyną tak słabego roku były złe nastroje wśród konsumentów i podwyżka akcyzy o 13,6 proc., która przełożyła się na podwyżkę cen piwa. – Nasze prognozy na 2010 r. są bardzo ostrożne. Liczymy, że uda nam się zatrzymać tendencję spadkową, a przy sprzyjającym sezonie może nawet osiągnąć niewielki wzrost – mówi Christopher Barrow, prezes zarządu ZPPP “Browary Polskie”.
Jednocześnie zauważył, że działania takie jak projektowane niedawno dodatkowe ograniczenia reklamy mogą spowodować dalsze pogorszenie i tak trudnej sytuacji w branży.
Według ZPPP “Browary Polskie” ewentualne przeniesienie emisji reklam piwa po godz. 23 nie miałoby wpływu na konsumpcję alkoholu wśród nieletnich, bo bardzo mała część z tej grupy ogląda telewizję w godz 20-23, w których emisja reklam piwa jest obecnie dopuszczalna.
Spadek sprzedaży piwa w 2009 r. był trendem europejskim. Jedynie w Finlandii i Wielkiej Brytanii konsumpcja tego napoju była na niezmiennym poziomie. (TW)