Kraj

Członkowie SMB i SAR postulują zmiany w ustawie hazardowej

Zarządy Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego oraz Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR skierowały list do Ministerstwa Finansów oraz do komisji sejmowej "Przyjazne Państwo"...

Zarządy Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego oraz Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR skierowały list do Ministerstwa Finansów oraz do komisji sejmowej “Przyjazne Państwo” z postulatem podjęcia działań, które umożliwią organizację loterii promocyjnych. Nowa ustawa, która weszła w życie na początku 2010 roku, drastycznie utrudnia prowadzenie loterii promocyjnych.

Poprzednia Ustawa o grach i zakładach wzajemnych z 1992 r. umożliwiała przeprowadzanie loterii promocyjnych przez firmy, które nie miały zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier i zakładów wzajemnych. Według SMB i SAR było to rozwiązanie właściwe, ponieważ stosowanie surowych rygorów przewidzianych dla hazardu sensu stricte w stosunku do loterii promocyjnych, które są narzędziem wyłącznie branży reklamowej, nie ma żadnego uzasadnienia.

Jednak wprowadzona 1 stycznia 2010 r. ustawa hazardowa objęła zakazem także loterie promocyjne, chociaż dała możliwość starania się o zezwolenia na tego rodzaju akcje. Nowy stan prawny spowodował, że większość firm z branży komunikacji marketingowej musiała zrezygnować z organizowania loterii promocyjnych. Powodami są niejasności w nowych przepisach oraz ich niedostosowanie do obowiązujących realiów.

Nieścisłości w przepisach powodują, że izby celne, które zgodnie z nową ustawą mają wydawać zgody na loterie promocyjne, w praktyce tego nie robią. Drugim poważnym problemem jest przepis mówiący o tym, że organizator promocji nie może zlecić czynności technicznych innemu podmiotowi. Oznacza to, że marketer nie może wynająć agencji, a agencja, jeżeli będzie organizatorem, nie może zlecić takich prac jak np. druk czy obsługa SMS-owa.

SMB i SAR wskazują też, że nowy przepis nie tylko znacznie utrudnia działalność marketerom i agencjom, lecz także powoduje realną utratę dochodów przez Skarb Państwa wynikających z opłat za udzielanie zezwoleń na organizację loterii, a także wpływy budżetowe z podatków.

W DS “MMP” z 1 marca br. informowaliśmy już, że według nieoficjalnych informacji w Warszawie wydano w br. tylko jedną zgodę na przeprowadzenie loterii promocyjnej. (TW)