Zarządy Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego oraz Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR skierowały list do Ministerstwa Finansów oraz do komisji sejmowej “Przyjazne Państwo” z postulatem podjęcia działań, które umożliwią organizację loterii promocyjnych. Nowa ustawa, która weszła w życie na początku 2010 roku, drastycznie utrudnia prowadzenie loterii promocyjnych.
Poprzednia Ustawa o grach i zakładach wzajemnych z 1992 r. umożliwiała przeprowadzanie loterii promocyjnych przez firmy, które nie miały zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier i zakładów wzajemnych. Według SMB i SAR było to rozwiązanie właściwe, ponieważ stosowanie surowych rygorów przewidzianych dla hazardu sensu stricte w stosunku do loterii promocyjnych, które są narzędziem wyłącznie branży reklamowej, nie ma żadnego uzasadnienia.
Jednak wprowadzona 1 stycznia 2010 r. ustawa hazardowa objęła zakazem także loterie promocyjne, chociaż dała możliwość starania się o zezwolenia na tego rodzaju akcje. Nowy stan prawny spowodował, że większość firm z branży komunikacji marketingowej musiała zrezygnować z organizowania loterii promocyjnych. Powodami są niejasności w nowych przepisach oraz ich niedostosowanie do obowiązujących realiów.
Nieścisłości w przepisach powodują, że izby celne, które zgodnie z nową ustawą mają wydawać zgody na loterie promocyjne, w praktyce tego nie robią. Drugim poważnym problemem jest przepis mówiący o tym, że organizator promocji nie może zlecić czynności technicznych innemu podmiotowi. Oznacza to, że marketer nie może wynająć agencji, a agencja, jeżeli będzie organizatorem, nie może zlecić takich prac jak np. druk czy obsługa SMS-owa.
SMB i SAR wskazują też, że nowy przepis nie tylko znacznie utrudnia działalność marketerom i agencjom, lecz także powoduje realną utratę dochodów przez Skarb Państwa wynikających z opłat za udzielanie zezwoleń na organizację loterii, a także wpływy budżetowe z podatków.
W DS “MMP” z 1 marca br. informowaliśmy już, że według nieoficjalnych informacji w Warszawie wydano w br. tylko jedną zgodę na przeprowadzenie loterii promocyjnej. (TW)