Zagranica

Tam rynek reklamy wzrósł o ponad 20 proc.

Wydatki reklamowe w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej wzrosły w I kwartale br. o niemal jedną czwartą.

Według raportu Pan Arab Research Center wydatki reklamowe w krajach regionu Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej w I kwartale br. wzrosły o 22 proc. w porównaniu z sytuacją sprzed roku.

Firmy w krajach regionu wydały w minionym kwartale na reklamy 2,28 mld dol., co oznacza wzrost o 22 proc. rok do roku. W całym 2009 r. w regionie odnotowano 11-proc. wzrost wydatków reklamowych. W nakładach reklamowych główną rolę odgrywają wydatki na media, które wygenerowały w I kwartale 1,2 mld dol., o 30 proc. więcej niż rok temu.

Zjednoczone Emiraty Arabskie, największy rynek w regionie, zanotowały wzrost nakładów reklamowych w minionym kwartale o 4 proc., do 341 mln dol. Wzrost aktywności zanotowano w takich sektorach gospodarki, jak: instytucje publiczne, usługi finansowe, zdrowie i uroda (m.in. kosmetyki) oraz handel detaliczny. Jednak nie zrównoważyło to jeszcze spadków w takich sektorach, jak: nieruchomości, sprzedaż samochodów czy rozrywka.

Aż 65-proc. wzrost nakładów reklamowych odnotowano w Egipcie – w minionym kwartale egipskie firmy wydały na reklamę 341 mln dol.

Arabia Saudyjska zanotowała wzrost nakładów reklamowych o 3 proc. (do 244 mln dol.), Kuwejt o 21 proc. (do 229 mln dol.), Katar zaś o 10 proc. (do 105 mln dol.). W Bahrajnie wydatki w I kwartale wzrosły o 43 proc. (do 96 mln dol.), w Libanie o 18 proc., w Jordanii o 1 proc. (do 31 mln dol.).

Analitycy Pan Arab Research przewidują, że w całym 2010 r. kraje regionu Zatoki Perskiej odnotują wzrost wydatków reklamowych o 5-10 proc. (na podst. “WARC”)