Kraj

Radzie Reklamy nie spodobała się "zajebista wyprzedaż"

Arbitrzy z Rady Reklamy, rozpatrując skargę przeciwko reklamie Centrum Handlowego "Nexa" z Zamościa, uznali ją za sprzeczną z zasadami kodeksu...

Arbitrzy z Rady Reklamy, rozpatrując skargę przeciwko reklamie Centrum Handlowego “Nexa” z Zamościa, uznali ją za sprzeczną z zasadami kodeksu etyki reklamowej. W reklamie zostało użyte hasło “zajebista wyprzedaż”, które skarżący uznał za wulgarne.

Przedstawiciele Nexy powoływali się na ogólnie dostępną definicję zawartą w “Słowniku języka polskiego” PWN SA, według którego słowo “zajebisty” oznacza “bardzo intensywny, robiący duże wrażenie”.

Zespół orzekający stwierdził jednak, że reklama narusza dobre obyczaje, ponieważ użyto w niej wulgaryzmu jako hasła reklamowego. Jego zdaniem reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, gdyż umieszczono ją na billboardzie, do którego dostęp mają również dzieci i młodzież.

Ponadto powołał się również na opinię prof. dr. hab. Mirosława Skarżyńskiego z Poradni Językowej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, zgodnie z którą “wyraz “zajebisty” jest bez wątpienia wulgarny”.

Podobną opinię wyraziła dr Katarzyna Sujkowska-Sobisz z Zakładu Językoznawstwa Pragmatycznego Wydziału Filologicznego Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego: “Leksem “zajebisty” jest z całą pewnością słowem wulgarnym. Pochodzi on od czasownika “jebać” o wiadomym znaczeniu, który bez wątpienia jest wulgaryzmem. Trzeba jednak zaznaczyć, że użytkownicy języka polskiego, zwłaszcza ci młodsi, coraz częściej używają tego określenia jako słowa mającego intensyfikować pewne pozytywne wrażenia czy odczucia. Zamiast “wspaniała zabawa” młody hiphopowiec zapewne powie “zajebista impra” i wydaje mu się, że nie będzie miał niczego zdrożnego na myśli. Nie zmienia to jednak tego, że we współczesnej polszczyźnie przymiotnik “zajebisty” jest słowem wulgarnym i tak właśnie jest wciąż konotowany przez większość osób posługujących się językiem polskim”.

Stronom postępowania przysługuje prawo do odwołania. (JP)