Kraj

Polski rynek e-commerce był wart ponad 11 mld zł w ub.r.

Polski rynek e-commerce w 2008 roku był wart ponad 11 mld zł, czyli o 36 proc. więcej niż w 2007...

Polski rynek e-commerce w 2008 roku był wart ponad 11 mld zł, czyli o 36 proc. więcej niż w 2007 roku – wynika z raportu grupy roboczej e-commerce Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego. Autorzy raportu przewidują, że w tym roku dynamika wzrostu będzie mniejsza i rynek urośnie o 20 proc., do 13,2 mld zł.

Grupa e-commerce SMB pierwszy raz w historii oszacowała wartość rynku usług turystycznych sprzedawanych przez sieć. Według niej jest on wart 800 mln zł. Z raportu wynika też, że ponad 90 proc. internautów szuka w sieci informacji o produktach po to, żeby potem kupić je w tradycyjnym sklepie. Wartość produktów kupionych pod wpływem internetu, ale poza nim wyniosła w 2008 ok. 17 mld zł (w 2007 ok. 9 mld zł, wzrost o 89 proc.).

Autorzy raportu wskazują, że trend poszukiwania w sieci informacji o produktach, które będą kupowane później w sklepie będzie coraz silniejszy. Wynika to z większej dynamiki wzrostu handlu tradycyjnego niż handlu internetowego.

Twórcy badania szacują, że rynek e-commerce w 2009 roku przekroczy 13,2 mld zł (wzrost o 20 proc. rok do roku), a z usługami turystycznymi osiągnie wartość ok. 14,5 mld zł. Wartość zakupów dokonywanych poza internetem, a pod jego wpływem może osiągnąć wartość nawet 25 mld zł. Spowolnienie tempa wzrostu wynika zarówno z sytuacji gospodarczej, jak i coraz bardziej nasycającego się rynku.

Raport powstał w SMB po raz pierwszy. Jego wyniki zostały użyczone IAB Polska do wykorzystania w raporcie rocznym związku. (TWI)