M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

OD DZISIAJ OBOWIĄZUJĄ NOWE PRZEPISY REGULUJĄCE REKLAMĘ PIWA

Serwis Dzienny | 14 września 2001, 00:00

Wszystkie telewizyjne spoty reklamowe piwa bezalkoholowego, które dotychczas były emitowane, znikną dzisiaj z ekranu. Jest to konsekwencją wejścia w życie...

Wszystkie telewizyjne spoty reklamowe piwa bezalkoholowego, które dotychczas były emitowane, znikną dzisiaj z ekranu. Jest to konsekwencją wejścia w życie nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi i wychowaniu w trzeźwości. Nowe przepisy dopuszczają możliwość nadawania reklam piwa alkoholowego wyłącznie od godziny 23 do 6 rano. Zakazują reklamy na nośnikach reklamy zewnętrznej oraz ograniczają reklamę w prasie (m.in. nie może pojawiać się na okładkach pism). Piwo występujące w reklamie nie może budzić skojarzeń między innymi z relaksem, wypoczynkiem, sportem i seksem. Obecnie każda instytucja i każdy obywatel może wnieść do prokuratury oskarżenie z powodu łamania ustawy, a odpowiedzialność spada na browary, media, agencje reklamowe i domy mediowe. Kara za złamanie przepisów może wynieść nawet 500 tys. zł. Dzisiaj jedynym akcentem "piwnym" na antenie pozostanie emisja wspólnej reklamy Broka i Pizzy Hut, przygotowanej przez agencję reklamową Ogilvy & Mather. Jak powiedział Wojciech Danowski, dyrektor Biura Reklamy TVP, spośród wszystkich nadawanych ostatnio reklam piwa bezalkoholowego jedynie reklama piwa Redd's (Kompania Piwowarska SA), przygotowana przez agencję reklamową PZL, nie wzbudziła kontrowersji wśród przedstawicieli nieformalnej grupy mediowej (TVP, Polsatu, TVN, RTL7, Radio Zet, RMF FM, Polskie Radio), która zajmowała się kwestią weryfikacji dotychczas emitowanych spotów wedle kryterium ich zgodności z nowymi przepisami. Beata Kaniewska, senior brand manager piwa Redd's, zapewnia jednak, że kampania w mediach w dotychczasowej postaci została zawieszona, a browar skoncentruje się na prowadzeniu jedynie akcji sponsoringowych, firmowanych marką tego piwa. Nieoficjalnie wiadomo, że dzisiaj miała się rozpocząć kampania jednego z najlepiej sprzedających się brandów piwnych, jednak media nie zdecydowały się na jej emisję. Spoty tego brandu miały być emitowane również w godzinach 6-23. Większość browarów ma już przygotowane strategie i kreacje dla najnowszych kampanii reklamowych swoich produktów (ich szczegóły nie są jednak znane). Prawdopodobnie jednak w najbliższej przyszłości działania reklamowe będą związane ze sponsoringiem programów telewizyjnych, na co zezwala ustawa o radiofonii i telewizji. Krzysztof Czupryna, dyrektor zarządzający Ogilvy Group, obsługującej budżet reklamowy marki Okocim, uważa, że ustawa w obecnej formie, zezwalając na reklamę piwa alkoholowego, daje olbrzymie możliwości kreatywne. "Piwo nie musi kojarzyć się z relaksem i sportem, wystarczy, że opowiemy o jego niepowtarzalnym smaku" - mówi Czupryna. Zarówno przedstawiciele browarów, jak i agencje reklamowe oraz media wraz z prawnikami wciąż zastanawiają się nad interpretacją ustawy. "Ustawa jest tak nieprecyzyjna, iż niewykluczone, że już pierwsze wątpliwości trzeba będzie rozstrzygać na drodze prawnej i dopiero wtedy okaże się, co tak naprawdę wolno, a czego nie" - powiedziała Melania Stohnij, PR manager Browar Okocim SA. Szacuje się, że w związku z wejściem w życie nowych przepisów tylko stacje telewizyjne mogą stracić nawet do 150 mln zł w skali roku. W okresie styczeń - sierpień br. wpływy wszystkich mediów z reklam piwa wyniosły 285,6 mln zł. W 2000 r. wydatki browarów na reklamę zamknęły się w kwocie 295,6 mln zł (źródło: Expert Monitor i Media Watch). (PR)

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,