Kraj

CEDC kupi 40 proc. udziałów Russian Alcohol, największego producenta wódki w Rosji

Central European Distribution Corporation (CEDC) za 156,5 mln dol. kupuje pakiet 40 proc. udziałów w Grupie Russian Alcohol, która jest...

Central European Distribution Corporation (CEDC) za 156,5 mln dol. kupuje pakiet 40 proc. udziałów w Grupie Russian Alcohol, która jest największym producentem wódki w Rosji z ponad 10-procentowym udziałem w rynku. Firma produkuje takie marki wódek, jak Green Mark, która jest wódką numerem jeden w segmencie mainstream w Rosji, oraz Zhuravli będącą drugą najlepiej sprzedającą się w Rosji marką wódki z segmentu premium. Numerem jeden w tym segmencie jest marka Parliament, którą CEDC przejęło w tym roku. Russian Alcohol ma również mocną pozycję w segmencie koktajli alkoholowych.

Zamknięcie transakcji przewidywane jest w połowie br. Poza bezpośrednią inwestycją kapitałową CEDC nabędzie także zamienne papiery dłużne Russian Alcohol o wartości 103,5 mln dol. z możliwością ich zamiany na dodatkowe udziały po 2010 r. (opcje nabycia typu “put” i “call”).

Russian Alcohol prognozuje, że w br. uzyska ponad 500 mln dol. przychodów ze sprzedaży netto.

Rosja jest największym rynkiem sprzedaży wódki na świecie. Rocznie Rosjanie kupują 1,7 mld litrów wódki (populacja liczy 142 mln mieszkańców), dla porównania na Ukrainie (drugi rynek na świecie) rocznie sprzedaje się 468 mln litrów wódki (46,28 mln mieszkańców), w Stanach Zjednoczonych (trzeci rynek) – 440 mln litrów (na 303,75 mln obywateli), a Polacy w ub.r. kupili blisko 200 mln litrów wódki (na 38,11 mln obywateli) – jesteśmy czwartym rynkiem wódki na świecie. (MB)