Kraj

Rada Reklamy rozpatrzyła rekordową liczbę skarg na reklamy House i uznała je za nieetyczne

Arbitrzy z Komisji Etyki Reklamy działającej w ramach Rady Reklamy uznali reklamy billboardowe marki odzieżowej House (Artman SA) za nieetyczne....

Arbitrzy z Komisji Etyki Reklamy działającej w ramach Rady Reklamy uznali reklamy billboardowe marki odzieżowej House (Artman SA) za nieetyczne. W przypadku reklam w internecie oczekują wprowadzenia zmian w ich treści.

W sumie rozpatrzono 90 skarg dotyczących plakatów reklamowych i 23 dotyczące reklamy online. Łącznie do Rady Reklamy wpłynęło blisko 280 skarg na reklamę tej marki, jednak część z nich albo nie spełniała wymogów formalnych, albo wpłynęła w trakcie postępowania. Jest to rekordowa liczba skarg na konkretną reklamę, jaka kiedykolwiek została złożona do Rady Reklamy.

Skargi dotyczyły reklam opatrzonych hasłami “Strzeż mnie, Ojcze” i “69 sposobów na zachowanie dziewictwa”. Skarżący powoływali się na nieetyczne posłużenie się motywami religijnymi, nawiązywanie do seksu oralnego, obrazę uczuć religijnych, dyskryminację katolików itp.

Przedstawiciele marketera stwierdzili, że skargi są bezzasadne. Ich zdaniem reklamy pokazywały różne postawy bohaterów, ale nie promowały którejkolwiek z nich. Projekt komunikacyjny miał zwracać uwagę na poważny problem społeczny dotyczący obniżenia wieku inicjacji seksualnej, a ostre formy wyrazu miały na celu zwrócenie uwagi młodzieży na reklamy. Artman w odpowiedzi na skargi uznał, że “reklama nie buduje bezpośredniego przekazu, kreuje natomiast rzeczywistość, która jest zupełnie inna od świata realnego. Dlatego nie należy jej interpretować dosłownie”.

Arbitrzy uznali jednak, że reklama narusza normy etyki reklamowej i przede wszystkim dobre obyczaje przez to, że reklama na billboardach była dostępna dla wszystkich, w tym dla dzieci. Ich zdaniem kampania reklamowa House nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i już w fazie przygotowań nie wzięto pod uwagę przekonań religijnych osób wierzących. Według Komisji Etyki Reklamy wykorzystane komunikaty reklamowe zawierały treści dyskryminujące ze względu na przekonania religijne.

W składzie komisji, która orzekała w tej sprawie, znaleźli się: Paweł Wiśniewski, dyrektor marketingu korporacyjnego Procter & Gamble, Marek Janicki, CEO McCann Erickson Worldgroup, oraz Paweł Kowalewski, prezes Commmunication Unlimited i jednocześnie prezes polskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA. (JP)