Kraj

NOWE DOMY NEGOCJACYJNE JAK GRZYBY PO DESZCZU

Trwają rozmowy w sprawie utworzenia nowego domu negocjacyjnego pod roboczą nazwą Media One. Wszystko wskazuje na to,Ęże takich przedsięwzięć może...

Trwają rozmowy w sprawie utworzenia nowego domu negocjacyjnego pod roboczą nazwą Media One. Wszystko wskazuje na to,Ęże takich przedsięwzięć może pojawić się więcej. “Potwierdzam fakt naszego uczestnictwa w rozmowach na temat utworzenia domu negocjacyjnego. Jego nazwa, Media One, ma charakter roboczy. Jest jeszcze za wcześnie, aby móc powiedzieć cokolwiek konkretnego w tej sprawie. Myślę, że ostateczne decyzje zostaną podjęte dość szybko” – mówi Mikołaj Komornicki, dyrektor generalny MindShare. Jak podaliśmy w piątkowym wydaniu DS “MiMP” na podstawie niepotwierdzonych informacji, inicjatywa obejmuje domy mediowe Media Direction, MindShare, The Media Edge, Zenith, Optimedia. Na liście nie znalazł się natomiast OMD Poland, który wraz z Media Direction ma wspólnego właściciela Omnicom Group. Jakub Bierzyński, prezes OMD, powiedział wtedy, że nie został poinformowany o tym przedsięwzięciu ani do niego zaproszony.

Inne domy mediowe także próbują konsolidacji swoich sił nabywczych. “Rozmawiamy na temat pewnych opcji i dyskusja jest otwarta, ale nie planujemy utworzenia konkretnej grupy negocjacyjnej. Tworzenie grup negocjacyjnych wpłynie na rynek, ale nie w takim stopniu, w jakim życzyliby sobie tego ci, którzy je tworzą. Taka sytuacja niszczy media, które zarabiają coraz mniej pieniędzy” – mówi Al Harris, dyrektor generalny niezależnego domu Media Group. Elżbieta Smoleńska, dyrektor generalny CIA Poland (Tempus Group), uczestniczyła w jednym spotkaniu z Alem Harrisem dotyczącym tej kwesti i jak twierdzi, nie wie jeszcze, jaka będzie jej decyzja: “Nasze rozmowy mają charakter bardzo wstępny. Chętnie zaprosimy do wzięcia w nich udziału kolejnych, ewentualnych partnerów. Ostateczne decyzje w sprawie wejścia naszego domu mediowego w skład jakiegolwiek domu negocjacyjnego podejmę za dwa tygodnie”.

Modę na tworzenie domów negocjacyjnych zajmujących się prowadzeniem rozmów na temat inwestycji w media wprowadziła Magna Global Poland (Initiative Media, Universal McCann, PanMedia Western), za nią pospieszyła koalicja MediaComu i Starcomu (PowerCom). Należy zaznaczyć, że Magna zrzesza domy mediowe należące do jednego holdingu Interpublic Group of Cos. PowerCom jednoczy siły Greya i Leo Burnett, a więc dwóch niezależnych sieci reklamowych (aczkolwiek MediaVest należący do siostrzanej agencji Burnett – D’Arcy nie wszedł do PowerComu). Media One w swoim obecnym kształcie reprezentuje interesy trzech konkurencyjnych holdingów: Omnicomu, Publicis Group (Optimedia, Zenith) i WPP.

O ile nam wiadomo, nie wszyscy klienci patrzą przychylnie na zabiegi konsolidacji budżetów reklamowych w celu wynegocjowania lepszych cen. Wśród tych, którzy nie akceptują tego posunięcia, są najprawdopodobniej m.in. Unilever i Nestle (Magna); nie wiadomo także, jakie decyzje podejmą Procter & Gamble, Masterfoods czy Kraft (PowerCom). MediaVest na przykład nie wszedł do układu PowerComu ze względu na obsługę budżetu Ery, podczas gdy Starcom planuje dla rywala Polkomtel SA. Gdyby najwięksi klienci nie wyrazili zgody na prowadzenie w ich imieniu “skonsolidowanych” negocjacji, siła nabywcza poszczególnych przedsięwzięć bardzo by zmalała, szczególnie w przypadku telewizji.

Według “Raportu Agencje Reklamowe i Domy Mediowe 2000/2001 Media i Marketing Polska” obroty domów mediowych, które miałyby utworzyć dom negocjacyjny Media One, zamknęły się w 2000 r. w kwocie 1 068,1 mln zł (Optimedia Poland – 273 mln zł, Media Direction – 215 mln zł, MindShare – 213,5 mln zł, Zenith Media – 205 mln zł i The Media Edge – 161,1 mln zł). Założyciele Magna Global Polska wypracowali w ub.r. obrót na poziomie 823,5 mln zł (Universal McCann – 400,4 mln zł, Initiative Media – 301,1 mln zł, a PanMedia Western – 122 mln zł). Z kolei współtwórcy PowerComu łącznie osiągnęli obroty w wysokości 731 mln zł (MediaCom – 398,9 mln zł, a Starcom – 332,1 mln zł). Dom mediowy CIA Poland odntował obroty na poziomie 160 mln zł, a Media Group 110 mln zł. CIA jest nadal niezależną siecią, gdyż z prób jej przejęcia wycofali się ostatnio Havas Advertising i WPP (więcej informacji na temat WPP w sekcji międzynarodowej poniżej). Na rynku z większych sieciowych domów mediowych pozostali jeszcze Carat (niezależny) oraz Media Planning Group (Havas/Euro RSCG). (JP, MR)