Kraj

Ponad połowa skarg złożonych w ub.r. do Rady Reklamy była zasadna

121 skarg na reklamy wpłynęło w ubiegłym roku do Związku Stowarzyszeń "Rada Reklamy", organizacji odpowiadającej za samoregulację branży reklamowej w...

121 skarg na reklamy wpłynęło w ubiegłym roku do Związku Stowarzyszeń “Rada Reklamy”, organizacji odpowiadającej za samoregulację branży reklamowej w Polsce. Komisja Etyki Reklamy, która je rozpatruje, ponad połowę skarg uznała za zasadne w całości lub w części. 22 skargi nie podlegały rozpatrzeniu, głównie ze względu na brak informacji pozwalającej zidentyfikować przekaz reklamowy oraz na fakt, iż wcześniej zapadła już decyzja w danej sprawie. W 43 przypadkach Komisja Etyki Reklamy nie stwierdziła naruszenia samoregulacji reklamowej zapisanej w Kodeksie Etyki Reklamy.

Z podsumowania działalności Rady Reklamy w 2007 r. wynika, że ponad 66 proc. skarżących stanowią kobiety. Niemal 100 proc. skarg przesyłanych jest drogą elektroniczną za pomocą formularza zamieszczonego na stronie internetowej – www.radareklamy.pl.

Główne zarzuty stawiane reklamom przez konsumentów to: posługiwanie się zbyt drastycznymi środkami wyrazu, dyskryminacja oraz wprowadzanie w błąd. Najwięcej skarg wpłynęło w ub.r. na kampanię reklamową “Stop pneumokokom” (19 skarg) oraz na kilka odsłon kampanii promocyjnej sieci komórkowej Play (w sumie 15 skarg).

Prawie 68 proc. zgłoszeń dotyczyło reklam telewizyjnych, a 18 proc. billboardów. Polacy rzadziej skarżą się na marketing bezpośredni – 4,1 proc., reklamy prasowe oraz radiowe – odpowiednio 3,3 oraz 1,7 proc. (JP)