Kraj

Instytut Globalizacji zbada możliwości Polski do adaptacji technologii cyfrowych

Instytut Globalizacji rozpoczyna realizację projektu edukacyjno-badawczego pod hasłem "Cyfrowa Polska". Jego celem jest zbadanie przygotowania Polski do adaptacji technologii cyfrowych....

Instytut Globalizacji rozpoczyna realizację projektu edukacyjno-badawczego pod hasłem “Cyfrowa Polska”. Jego celem jest zbadanie przygotowania Polski do adaptacji technologii cyfrowych.

Według zaleceń Komisji Europejskiej państwa członkowskie powinny przejść na cyfrową technologię nadawania programów radiowych i telewizyjnych do 2012 r. – Nasza kampania ma na celu zbadanie zaawansowania cyfryzacji kraju oraz edukację w zakresie roli nowoczesnych technologii cyfrowych w aspekcie globalizacji – ujawnia dr Tomasz Teluk, dyrektor Instytutu Globalizacji. – W naszej ocenie problem cyfryzacji jest zaniedbywany, a konsumenci mają zdecydowanie gorszy dostęp do interaktywnych usług cyfrowych w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej – dodaje Teluk.

W ramach projektu Instytut Globalizacji wysonduje oczekiwania Polaków wobec dostępu do technologii cyfrowych. Instytut opublikuje także specjalny raport poświęcony problematyce cyfryzacji. W kolejnej fazie projektu zostanie zorganizowana debata ekspercka na temat problemów, z jakimi boryka się rynek polski.

Według ekspertów Instytutu Globalizacji w Polsce brakuje spójnej strategii cyfryzacji kraju. Nasz kraj znajduje się wśród najmniej zaawansowanych technologicznie krajów Europy. Podczas gdy w Polsce zaledwie niewiele ponad 10 proc. obywateli ma dostęp do telewizji cyfrowej, we Francji wskaźnik ten wynosi 95 proc., a nasi sąsiedzi – Niemcy i Czesi – będą gotowi do pełnego wyłączenia przekaźników analogowych już w 2010 r.

– Realizacja misji publicznej TVP polega głównie na produkcji żenujących programów rozrywkowych, natomiast zaniedbywana jest strona technologiczna – uważa Tomasz Teluk. – Tymczasem zapotrzebowanie na telewizję cyfrową w Polsce jest ogromne, na co wskazuje niezwykle dynamiczny popyt na telewizory plazmowe i LCD – dodaje Teluk. (BG)