Kraj

Heinz przeprasza za reklamę Agros Novej

Przeprosiny za reklamę produktu konkurencji opublikował Heinz Polska w "Rzeczpospolitej". Agros Nova zapowiada skierowanie sprawy do sądu.

Heinz przeprasza za reklamę Agros Novej
We wczorajszym wydaniu “Rzeczpospolitej” ukazała się reklama pod hasłem “Informacja o czynie nieuczciwej konkurencji”, w której Agros Nova przeprasza Heinz Polska i konsumentów za wprowadzanie w błąd w reklamie koncentratu. Ogłoszenie opublikowała jednak nie Agros Nova, ale Heinz Polska. Agros zapowiada skierowanie sprawy do sądu.

Spór pomiędzy obiema spółkami dotyczy reklamy koncentratu pomidorowego Łowicz (autorstwa agencji Red8) należącego do Agros Novej. Reklama ta emitowana była w 2006 r. Sporną treścią w reklamie było sformułowanie “najbardziej pomidorowo-pomidorowy”.

Heinz zakwestionował to określenie jako naruszające zasady konkurencji. Celem powództwa przeciw reklamie koncentratu Łowicz było niedopuszczenie do wprowadzania konsumentów w błąd poprzez stosowanie nieuzasadnionych twierdzeń. Heinz po dwóch latach sporu przed sądem sprawę wygrał. Sąd na mocy wyroku stwierdził, że Agros Nova emitowała reklamę koncentratu marki Łowicz wprowadzającą w błąd oraz stanowiącą czyn nieuczciwej konkurencji.

Wyrok z października 2008 r. zobowiązał Agros Novą do zaniechania emisji reklam produktu wykorzystujących hasła “najbardziej pomidorowo-pomidorowy”, “najbardziej pomidorowy” oraz jakiekolwiek inne sugerujące największą pomidorowość koncentratów Łowicz. Ponadto sąd nałożył na Agros Novą obowiązek poinformowania konsumentów o nieuczciwych działaniach poprzez złożenie stosownego oświadczenia na antenie wskazanych stacji telewizyjnych oraz we wskazanej liczbie powtórzeń.

– Zgodnie z treścią wyroku w lutym i marcu br. wyemitowaliśmy w kilku stacjach telewizyjnych, w których cztery lata temu pojawiła się reklama naszego produktu, oświadczenia o treści wskazanej przez sąd – mówi Joanna Bancerowska, public relations manager w Agros Novej. Dodaje, że sąd nie nakazał spółce publikacji ogłoszeń przepraszających w prasie ani tym bardziej nie upoważniał Heinz Polska do tzw. wykonania zastępczego.

– Uważamy jednak, że sposób przekazania przez Agros Novą treści zasądzonych w procesie nie spełnia swojej funkcji informacyjnej – odpowiada Katarzyna Gospodarek, PR manager w Heinz Polska. W opinii Heinza forma spotów niemal uniemożliwiała zapoznanie się z komunikatem – zastosowano plansze z bardzo małymi literami, treść nie została odczytana przez lektora, a spot jest tak krótki, że nie sposób przeczytać całości. Dodatkowo według Heinza liczba emisji jest niewystarczająca, co wynika z błędnej interpretacji zapisów wyroku. – Aby umożliwić konsumentom i opinii publicznej zapoznanie się z informacją na temat rzeczywistych właściwości dostępnych na rynku koncentratów pomidorowych, Heinz Polska zdecydował się na emisję treści wskazanej w wyroku na własny koszt – dodaje Gospodarek.

Zdaniem Joanny Bancerowskiej opublikowanie przez Heinz Polska przeprosin i oświadczenia w imieniu Agros Novej jest całkowicie bezprawne, nosi znamiona nieuczciwej konkurencji i narusza dobra osobiste producenta koncentratów Łowicz. – Nasi prawnicy dziś skierują pismo w tej sprawie do naszego konkurenta wraz z wezwaniem do zaprzestania działań godzących w reputację naszej firmy. Poddamy też analizie skierowanie sprawy na drogę sądową – zapowiada Bancerowska.