Kraj

Kontrolowana stabilizacja, niewielki wzrost

Z badania płac opublikowanego przez SAR wynika, że zarobki w branży reklamowej nadążały za wskaźnikami inflacji.

W agencjach reklamowych średnia płaca zasadnicza wzrosła między 2009 a 2010 r. o 1,7 proc., a płaca całkowita (czyli z uwzględnieniem premii i honorariów zmiennych) – o 1,1 proc. W domach mediowych średni wzrost płacy zasadniczej i płacy całkowitej wyniósł odpowiednio 3 proc. i 4 proc. Takie wnioski płyną z “Raportu o wynagrodzeniach SAR 2010” opracowanego na podst. analiz firmy Idea! Management Consulting.

Najczęściej wzrost zarobków obserwowano na wysokich szczeblach kadry zarządzającej (dyrektorzy), a także w momencie zmiany pracy w przypadku kadry menedżerskiej. Nowo rekrutowani pracownicy na niższych poziomach mimo poprawy sytuacji rynkowej nie otrzymują propozycji wyższych zarobków.

Tegoroczne badanie określa rynkowe poziomy płac dla 67 stanowisk w agencjach reklamowych oraz dla 43 wzorcowych stanowisk w domach mediowych.

Najwyższe osiągane wartości indywidualnych wynagrodzeń zasadniczych i całkowitych dla stanowisk branżowych (poza dyrektorem generalnym/CEO) dotyczą osób zatrudnionych na stanowiskach creative director, executive creative director, financial director w agencjach reklamowych oraz media (planning/buying) director, buying director, new business, financial director dla domów mediowych.

Stanowiskiem o najwyższej płacy średniej w agencjach reklamowych jest financial director z płacą całkowitą średnio w wysokości 26 tys. zł miesięcznie i creative director z płacą całkowitą średnio 23 tys. zł miesięcznie. Stanowiskiem o najwyższej płacy średniej w domach mediowych jest buying director z płacą całkowitą średnio 26,6 tys. zł miesięcznie, financial director z płacą całkowitą średnio 26,4 tys. zł miesięcznie oraz planning director – 24 tys. zł miesięcznie.

Średnie roczne wynagrodzenie w agencjach reklamowych wyniosło dla: creative directora – 275 tys. zł, creative group head – 142 tys. zł, copywritera – 98 tys. zł, client service directora – 226 tys. zł, group account directora – 185 tys. zł, new business – 136 tys. zł, strategic directora – 207 tys. zł, financial directora – 303 tys. zł.

W domach mediowych wartości te wynoszą: dla buying directora – 319,5 tys. zł, dla planning directora 288,6 tys. zł, dla stanowiska new business – 231,6 tys. zł, dla strategic directora – 210 tys. zł, dla group account directora – 186,1 tys. zł, dla account directora – 182,9 tys. zł, dla client service directora – 173 tys. zł, dla media managera – 113,1 tys. zł, dla senior media plannera – 87,1 tys. zł, dla senior buyera – 87,3 tys. zł, dla media plannera – 59,5 tys. zł, dla buyera – 57,4 tys. zł, dla junior media plannera – 39,7 tys. zł.

Według badania wzrost płac w agencjach reklamowych pomiędzy rokiem 2009 i 2010 dotyczy 51 proc. stanowisk (w 2009 r. – 32 proc.), zaś obniżenie lub stagnacja płac obejmuje 49 proc. stanowisk (w ub.r. – 67 proc.).

SAR raportuje też zmiany w liczbie zatrudnionych w agencjach reklamowych i domach mediowych. W przypadku agencji reklamowych obserwuje się znaczący spadek – średnia liczba zatrudnionych spadła z 74 w ub.r. do 62 obecnie. W domach mediowych średnia liczba zatrudnionych spadła z 94 do 86 osób. W 2010 r. blisko 30 proc. badanych agencji nie planuje zmian zatrudnienia, 32 proc. deklaruje wzrost, a 12 proc. firm przewiduje spadek. W przypadku domów mediowych 47 proc. nie planuje zmian, 33 proc. – wzrost, a 7 proc. – dalszy spadek zatrudnienia.

Badanie przeprowadzono wśród agencji zrzeszonych w SAR; uczestniczyły w nim 23 agencje reklamowe, 13 domów mediowych oraz 2 agencje reklamowe z działami mediowymi.

 Płace dla wszystkich przebadanych stanowisk zostały uśrednione, a w badaniu nie zostały uwzględnione elementy dodatkowe wynagrodzeń (np. premie, opieka medyczna czy samochód służbowy).

Szersze omówienie raportu znajdzie się w najbliższym, lipcowo-sierpniowym wydaniu magazynu “MMP”.

(AMS, JN)