Kraj

Wprowadzenie Big Pressu wróży koniec Giganta

Wspólna oferta reklamowa dzienników regionalnych to konkurencja dla pakietu Gigant, który Media Regionalne tworzyły z Agorą. Obie strony na razie nie określają planów dotyczących dalszej współpracy. Nie będzie Mediataku Bis.

Twórcy pakietu Big Press – Media Regionalne, Polskapresse, Edytor, Express Media – deklarują, że  wspólna oferta nie oznacza reaktywacji domu sprzedaży Mediatak. Przypomnijmy, że został on zamknięty w 2008 r., po tym jak Polskapresse zdecydowała się na realizację projektu “Polska”. Jak już informowaliśmy w MMP24 z 18 czerwca br., obecnie wydawcy wracają na rynek ze wspólną ofertą reklamową Big Press obejmującą 20 tytułów regionalnych dzienników.

To rozwiązanie reklamowe wydawców regionalnych prawdopodobnie zakończy współpracę współtwórców Big Pressu z Agorą, które oferowały Pakiet Gigant (obejmujący ogólnopolskie wydanie “Gazety Wyborczej”, “Metra” i 12 dzienników regionalnych Mediów Regionalnych oraz spółek Express Media i Edytor). Jak mówi Jacek Czynajtis, były prezes Mediataku, a obecnie konsultant, oba pakiety stanowią dla siebie konkurencję, choć Big Press ma więcej przewag, ponieważ jest bardziej spójny. Andrzej Pestkowski, wiceprezes zarządu Mediów Regionalnych, mówi, że pakiety są nadal w ofercie, a decyzja o ich wycofaniu zostanie podjęta przez obu wydawców. Urszula Strych, rzecznik prasowy Agory, odnośnie do przyszłości współpracy w ramach wspólnej oferty przekazała, że na rynku współistnieje wiele pakietów tworzonych przez różne media i rozważane są różne scenariusze. Nie komentuje faktu stworzenia Big Pressu.

Rafał Grudowski, z-ca dyrektora biura reklamy prasy codziennej w Axel Springer Polska, powstanie pakietu ocenia jako bardzo dobre posunięcie. – Poprzednie rozbicie reklamowe prasy regionalnej powodowało mocne osłabienie ich oferty na rynku ogólnopolskim, a w szczególności na rynku agencyjnym. Zarówno zasięg, jak i cena wydają się atrakcyjne, jednak ograniczenie formatowe i dniowe oferty mogą spowodować mniejsze zainteresowanie potencjalnych reklamodawców – mówi Grudowski. Były szef Mediataku uważa, że jest to test zaufania między dawnymi partnerami Mediataku. – Jeśli test się uda, to może mieć przełożenie na wspólną ofertę crossową i internetową, czyli bardziej przyszłościową niż prasową – dodaje Czynajtis. Jego zdaniem twórcom bardziej opłaca się taka współpraca niż z Agorą. Słabszą stronę pakietu widzi w jego podwójnej dystrybucji, która ma być prowadzona przez Polskapresse i Media Regionalne.

W skład Big Pressu wchodzi 20 tytułów: “Polska Dziennik Bałtycki”, “Polska Dziennik Łódzki”, “Polska Dziennik Zachodni”, “Polska Gazeta Krakowska”, “Polska Gazeta Wrocławska”, “Polska Głos Wielkopolski”, “Polska Kurier Lubelski”, “Polska Metropolia Warszawska”, “Dziennik Wschodni”, “Echo Dnia”, “Gazeta Codzienna Nowiny”, “Gazeta Lubuska”, “Gazeta Pomorska”, “Gazeta Współczesna”, “Głos – Dziennik Pomorza”, “Nowa Trybuna Opolska”, “Kurier Poranny”, “Gazeta Olsztyńska/Dziennik Elbląski”, “Nowości – Dziennik Toruński”, “Express Bydgoski”.

Pakiet ma zapewniać dotarcie do 5,1 mln czytelników w wydaniu magazynowym i ponad 2,5 mln w wydaniu zwykłym (środa). Pakiet sprzedawany będzie przez biura reklamy Mediów Regionalnych i Polskapresse w czterech formatach reklamowych: cała strona, junior page, pół strony, jedna trzecia strony. Cena reklamy full page w zwykłym wydaniu będzie wynosiła 64 tys. zł, a w wydaniu magazynowym – 128 tys. zł. Junior page w wydaniu codziennym będzie kosztował 45 tys. zł, a w magazynowym – 90 tys. zł.