Kraj

Starcom analizuje wideo w sieci

Polski oddział sieci zbadał efektywność reklam filmowych w nowych kanałach komunikacji.

Dom mediowy Starcom zrealizował kolejne z cyklu badań eksperymentalnych Beyond Awareness Studies opracowywanych we współpracy z firmą Lab. Po badaniach synergii telewizji z internetem, synergii telewizji z radiem oraz efektywności działań branded content tym razem dział badań Starcomu zajął się efektywnością reklam filmowych emitowanych w nowych kanałach komunikacji. Analizą objęte zostały takie formaty i źródła przekazu wideo, jak: in-stream, reklama oglądana w sieci dla konkretnej korzyści (for profits), VoD, video w komórce, video-ad i reklama na monitorach LCD.

– Chcieliśmy sprawdzić, jak reklama filmowa emitowana poza telewizją działa na wyróżnialność reklamy, perswazyjność, dotarcie przekazu i potencjał sprzedażowy. Udało nam się ocenić potencjał każdej z analizowanych nowych form przekazu wideo w tych czterech wymiarach. Dzisiaj potrafimy ocenić na przykład, czy na budowę wizerunku marki lepiej wpływa reklama wideo emitowana na ekranach LCD w przestrzeni publicznej, czy reklama in-stream w internecie. Wiemy, które z tych form wzbudzają największy potencjał zakupowy, czyli na przykład, że w porównaniu z grupami kontrolnymi in-stream jest skuteczny w wymiarze budowania wizerunku, ale na poziomie prawdziwego wyboru produktu (potencjał zakupowy) mocniejszy wpływ ma reklama wideo w komórce. Dodatkowo dowiedzieliśmy się również, jaki jest związek między różnymi stopniami zaangażowania konsumenta w przekaz wideo w nowych mediach a efektywnością reklamy – mówi Edyta Czarnota, communication intelligence director w grupie Starcom MediaVest.

Badaniem objęci zostali mieszkający w Warszawie internauci w wieku 25-50 lat, z wykształceniem średnim plus, o dochodach 1200 zł netto plus na osobę. Dodatkowym warunkiem rekrutacji do grona respondentów było zainteresowanie produktami w kategorii RTV, której dotyczyło badanie. Przebadane zostały cztery różne 15-sekundowe kreacje, a każdy z respondentów miał dwa kontakty z reklamą. Wyniki dla kreacji zostały uśrednione. N dla każdej z ośmiu form przekazu wideo wynosiło 60 osób, a dodatkowo wyniki dla wszystkich form porównywane były z grupami kontrolnymi. Realizacją badania zajęła się firma Lab.