M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Badacze ocenią metodologie badań przedwyborczych

Joanna Nowakowska | 29 lipca 2010, 06:00

OFBOR zainspirował powołanie niezależnej komisji ds. oceny metodologii badań przedwyborczych.

Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) doprowadziła do powołania specjalnej komisji ds. oceny metodologii badań przedwyborczych. Ma to związek ze słabą skutecznością sondaży przeprowadzonych przed kolejnymi turami wyborów prezydenckich.

Komisji ma przewodniczyć prof. dr hab. Henryk Domański, dyrektor Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Eksperci pod jego kierownictwem we współpracy z przedstawicielami firm, które realizowały sondaże przedwyborcze, mają m.in. wypracować hipotezy dotyczące źródeł błędów i sformułować rekomendacje w odniesieniu do stosowanych metodologii, formy publikacji i uprawnionego zakresu wnioskowania z sondaży przedwyborczych. Kodeks dobrych praktyk ma zostać opublikowany na stronie internetowej OFBOR.

Przedstawicielem OFBOR w komisji będzie Łukasz Mazurkiewicz, prezes zarządu OFBOR w latach 2005-2009.

Przypomnijmy, że przed pierwszą turą wyborów prezydenckich firmy Millward Brown SMG/KRC i Homo Homini wynajęte odpowiednio przez TVN i Polsat znacząco rozminęły się z rzeczywistym wynikiem wyborów. Jedyną firmą, która raportowała wiarygodne dane, był TNS OBOP wykorzystujący metodologię exit poll. Także w drugiej turze TNS OBOP podał wynik niemal dokładnie odpowiadający rzeczywistemu (53,1 proc. dla Bronisława Komorowskiego, a 46,9 proc. dla Jarosława Kaczyńskiego). Konkurenci – MB SMG/KRC i Homo Homini – przeszacowali poparcie dla Jarosława Kaczyńskiego, podając, iż uzyskał odpowiednio 48,91 i 48,9 proc.

Podawane przez TVN i Polsat wyniki sondaży przedwyborczych po I turze wyborów odbiły się głośnym echem w mediach. Komentowano je jako blamaż branży badawczej.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , ,