Kraj

Lotte będzie inwestować w Wedla

Nowy właściciel Wedla jest przygotowany na poważne inwestycje związane m.in. z wejściem w nowe kategorie.

Od 8 września Grupa Lotte przejęła kontrolę zarządczą nad biznesem Wedla (przypomnijmy, iż Komisja Europejska wyraziła zgodę na przejęcie Cadbury przez Kraft Foods pod warunkiem sprzedaży biznesu Wedla). Transakcja objęła całościowy biznes Wedla.

Ponieważ proces przejmowania zakończył się dopiero kilka dni temu, według Takayuki Tskuda, dyr. generalnego Grupy Lotte, wiele kwestii nadal jest nierozstrzygniętych. – Chcemy być światowym liderem na rynku słodyczy, a Polska odgrywa w tych planach kluczową rolę – mówi Tskuda.

W ciągu najbliższych 2-3 lat będzie trwał proces porządkowania portfolio wedlowskich marek. Mniej więcej w tym samym czasie zapadną decyzje o wprowadzeniu nowych kategorii. – Na pewno będziemy inwestować w produkcję gum do żucia czy ciastek – zapowiada Hiroyouki Shigemitsu, wiceprezes zarządu Grupy Lotte. – W dalszej kolejności pomyślimy o ewentualnym wprowadzeniu na rynki polski i europejski marek Lotte (najbardziej rozpoznawane w Azji marki Lotte to: Xylitol, Koala March i Ghana).

Poszerzenie portfolio Wedla o nowe kategorie ma być związane z inwestycjami, m.in. w zakłady produkcyjne, choć na razie nie ma konkretnych planów, kiedy miałoby to nastąpić. – Jeśli zdecydujemy np. o wejściu na rynek gum do żucia, chcemy je wytwarzać na miejscu, a nie importować z Japonii – podkreśla Mokoto Tokiwa, dyr. ds. operacji zagranicznych Grupy Lotte.

Według Tskudy Lotte ma trzystopniowy plan związany w Wedlem. W pierwszym etapie Wedel ma stać się liderem wśród producentów czekolady w regionie środkowo-wschodniej Europy – pozycja firmy ma się wzmocnić o co najmniej 30 proc. Drugi etap to wejście firmy Lotte na rynek Europy. Zwieńczeniem planu ma być stworzenie rozpoznawalnych marek słodyczy na tym terenie. Plan ma zostać zrealizowany do 2020 roku.

Według Pawła Szcześniaka, dyr. zarządzającego Wedla, wejście Wedla na rynek np. gum do żucia nie będzie poszerzeniem o nowe segmenty – najprawdopodobniej pojawią się nowe marki. – Guma do żucia Wedel to byłoby zbyt duże odejście od czekoladowej tradycji – mówi Szcześniak.

Na razie nie wiadomo, jak będzie wyglądała dalsza współpraca Wedla z agencjami reklamowymi ani jak zmieni się poziom reklamowych wydatków firmy. – Nie wiemy, czy utrzymamy współpracę z dotychczasowymi partnerami – mówi Szcześniak. – Umowy mamy do końca roku, tymi kwestiami w ogóle jeszcze się nie zajmowaliśmy.

Agencją obsługującą na naszym rynku firmę Wedel jest Saatchi & Saatchi, planowaniem mediów zajmuje się dom mediowy ZenithOptimedia. Media relations oraz PR realizuje Twenty Four Seven PR.

Grupa Lotte istnieje od 1948 roku, w 2009 roku miała przychody w wysokości 35 mld dol. Działa w następujących obszarach: żywność (gumy do żucia, czekolada, ciastka, cukierki, napoje, lody, sieć fast foodów, czekoladowe butiki premium), dystrybucja (sieci handlowe, sklepy i galerie), przemysł ciężki (budownictwo, petrochemia, aluminium) i inne, tj.: hotele, parki rozrywki, kina, nieruchomości, drużyny baseballowe.

Lotte obecna jest w dziewięciu krajach azjatyckich, Rosji, Belgii i Stanach Zjednoczonych.