Kraj

O 1 proc. lepszy III kwartał dla outdooru

IGRZ raportuje 1 proc. wzrostu w III kwartale. Od stycznia do września przychody branży spadły o 3,5 proc.

W III kwartale reklamodawcy o 1 proc. zwiększyli wydatki na outdoor w porównaniu z tym samym okresem ub.r. Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że przychody firm outdoorowych wyniosły od lipca do września br. 135,9 mln zł.

Od stycznia do września 2010 r. branża wypracowała 432,5 mln zł przychodów, co oznacza, że outdoor stracił 3,5 proc. w stosunku do pierwszych trzech kwartałów 2009 r. Jednak, jak przewiduje Lech Kaczoń, prezes IGRZ, branża w skali całego roku powinna utrzymać wynik za 2009. Wskazują na to prognozy poszczególnych dostawców i spore zainteresowanie outdoorem wśród reklamodawców w IV kwartale, m.in. w związku z kampaniami przedświątecznymi. Na wynik branży mogą też pozytywnie wpłynąć wybory samorządowe.

W strukturze przychodów branży wciąż słabnie udział reklamy tranzytowej. Raport IGRZ za III kwartał pokazuje, że stanowiła ona jedynie 2,56 proc. rynku OOH (wobec 3,8 proc. rok temu, a 6,8 proc. dwa lata wcześniej).

Oznacza to, że od lipca do września łączne przychody AMS, CAM Media i Business Consulting z tytułu reklamy mobilnej wyniosły niespełna 3,5 mln zł.

W rankingu największych kategorii reklamowych OOH prowadzi sprzedaż (21,2 proc.), a za nią plasują się rozrywka/kultura (blisko 16 proc.), telekomunikacja (13,8 proc.), żywność (11,7 proc.) i motoryzacja (4,2 proc.).

Zestawienie IGRZ obejmuje dane: AMS, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of Home Media oraz News Outdoor Poland, a więc firm z tzw. wielkiej piątki. Raport zawiera także dane: BP Media, Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska, Headz Marketing Partner, Mini Media/Publiprox, Warexpo, Wadwicz (dawniej Żak).