Kraj

Polsat od tyłu wejdzie na giełdę

Cyfrowy Polsat kupuje telewizję Polsat. Wartość stacji wyceniono na 3,75 mld zł.

Cyfrowy Polsat, operator największej w kraju platformy satelitarnej, za 3,75 mld zł kupuje 100 proc. udziałów telewizji Polsat od Zygmunta Solorza-Żaka (większościowego udziałowca zarówno telewizji Polsat, jak i Cyfrowego Polsatu), Heronima Ruty oraz spółek Karswell Limited i Sensor Overseas Limited.

W ocenie Dominika Libickiego, prezesa Cyfrowego Polsatu, w wyniku transakcji powstanie największa grupa medialna w Polsce: – Kupujemy telewizję Polsat po bardzo atrakcyjnej cenie. Pozytywne efekty synergii, takie jak: cross-promocje, wspólny marketing, zabezpieczenie kluczowego kontentu oraz centralizacja zakupów i administracji, pojawią się już w krótkim okresie i szacujemy, że pozwolą one zwiększyć marżę EBITDA pro forma [czyli obu połączonych spółek – dop. red.] w ciągu dwóch lat o ok. 2 pkt proc. Kluczowe są jednak dla nas długookresowe, strategiczne korzyści, takie jak: zapewnienie dalszego wzrostu bazy abonentów, zwiększenie ich lojalności, wzrost ARPU [przychody z jednego abonenta – red.], łatwiejsza wspólna praca przy wprowadzaniu nowych technologii i bazujących na nich nowych produktów, a wreszcie umocnienie marki – dodaje Libicki.

Maciej Stec zapowiedział, że telewizja Polsat nie planuje na razie uruchamiania nowych kanałów tematycznych, skupi się na promowaniu i poszerzaniu zasięgu już istniejących (niedawno kanały Polsatu weszły na platformę Cyfry+), aby zminimalizować zjawisko spadku oglądalności kanałów ogólnopolskich na rzecz właśnie kanałów tematycznych.

W ocenie Dominika Niszcza, analityka Raiffeisen Centrobank, obecna wycena telewizji Polsat nie wydaje się za niska (oparta na wskaźniku EV/EBITDA na rok 2010 w wysokości 11,8x), choć jest niższa w stosunku do TVN (podobny wskaźnik dla Cyfrowego Polsatu wynosi obecnie nieco mniej niż 9x).

– Akwizycja nie powinna mieć znacznego wpływu na kondycję Polsatu i całego rynku telewizji w Polsce, ponieważ już wcześniej obie spółki były pod wspólną kontrolą jednego akcjonariusza. Solorz-Żak zdecydował się skupić aktywa związane z mediami w jednej grupie, co może przynieść pewne synergie (marketing, administracja, kontent), natomiast ryzyko projektu telekomunikacyjnego bierze na siebie – mówi Niszcz.

Przyjęte przez Solorza-Żaka rozwiązanie jest jego zdaniem szybsze i tańsze niż wprowadzanie Polsatu na giełdę (nie wymaga przygotowywania prospektu i przechodzenia całej procedury administracyjnej), a to istotne z punktu widzenia inwestycji w telekomunikację, gdzie konkurencja nie śpi i im szybciej duże środki finansowe zostaną zainwestowane, tym większa szansa na powodzenie projektu.

Przedstawiciele konkurencyjnych TVN i TVP nie udzielili komentarza w tej sprawie.

Transakcja odbędzie się w kilku etapach. Część kwoty – 2,6 mld zł – Cyfrowy Polsat zapłaci w gotówce (na 1,6-1,8 mld zł spółka zaciągnie kredyty, a na 1,2-1,4 mld zł skorzysta z tzw. finansowania pomostowego). Pozostała suma będzie pochodziła z warrantów, które zostaną zamienione na akcje Cyfrowego Polsatu. Proces sprzedaży ma być sfinalizowany do końca marca przyszłego roku. Zarząd telewizji Polsat pozostanie bez zmian. Obecnie tworzą go prezes Mirosław Błaszczyk oraz Ewa Walkiewicz, Maciej Stec i Nina Terentiew-Kraśko. W radzie nadzorczej Polsatu znaleźli się Dominik Libicki, prezes CP, oraz Tomasz Szeląg, członek zarządu tej spółki.

Według danych Cyfrowego Polsatu jego przychody w ciągu 9 miesięcy br. wzrosły o 19 proc., do 1,118 mld zł, zysk EBITDA wzrósł o 32 proc., do 335 mln zł, marża zysku EBITDA wzrosła o 3 pkt proc., do 30,3 proc., w efekcie wyższej dynamiki przychodów (podwyżka cen w II kwartale) niż kosztów operacyjnych zysk netto spółki wzrósł zaś w trzech kwartałach o 17 proc., do 222 mln zł. Na koniec września br. z platformy Cyfrowego Polsatu korzystało 3,277 mln abonentów. W ciągu minionego kwartału platforma pozyskała 118 tys. abonentów (w ciągu trzech kwartałów 318 tys.).

Natomiast za cały 2009 r. Cyfrowy Polsat wypracował blisko 1,28 mld zł przychodów, telewizja Polsat zaś 1,04 mld zł. Razem (2,32 mld zł) były one większe od przychodów TVP (2,21 mld zł), TVN (2,12 mld zł), Canal+/Cyfra+ (1,28 mld zł) czy Agory (1,11 mld zł).

Z usług telefonii komórkowej Cyfrowego Polsatu (MVNO) korzysta obecnie 65 tys. użytkowników, z mobilnego internetu zaś – 18,5 tys. (tę usługę CP oferuje od lutego, ale dopiero niedawno zdecydował się ją też sprzedawać samodzielnie, a nie tylko jako uzupełnienie oferty telewizyjnej).