Kraj

Duży gracz wchodzi na rynek e-turystyki

Rośnie konkurencja dla Wakacje.pl i Travelplanet - TUI uruchamia własny portal sprzedażowy.

 

Duży gracz wchodzi na rynek e-turystyki
TUI Poland, touroperator, który operuje pod dwiema markami – TUI oraz Scan Holiday (które TUI przejęło w 2005 r.), uruchamia nowy portal sprzedaży wycieczek turystycznych przez internet Etrips.pl (TUI jest 100-proc. właścicielem spółki Etrips Sp. z o.o.).

Etrips będzie sprzedawał pakiety turystyczne (wycieczki zagraniczne) TUI oraz Scan Holiday, ale także kilkunastu konkurencyjnych touroperatorów, m.in.: Alfa Star, Atlas Tours, Exim Tours, Neckermann Polska, Itaka, Rainbow Tours czy Wezyr Holidays.

Spółka nie ujawnia prognoz przychodów na 2011 r. Magdalena Krzywosińska, dyrektor zarządzający Etrips, zdradza, że celem firmy jest osiągnięcie w przyszłym roku 5-proc. udziału w rynku sprzedaży pakietów (wycieczek) turystycznych przez internet.

Rynek e-turystyki w 2009 r. był wart ok. 240 mln zł. Pełnych danych za rok bieżący jeszcze nie ma. Etrips, podobnie jak pozostali gracze, funkcjonuje jako agent turystyczny.

– Działamy w branży regulowanej przepisami prawnymi, które zakładają, że funkcjonujące na rynku podmioty prezentują jednakowe ceny wycieczek przygotowanych przez tych samych dostawców – wskazuje Krzywosińska. Oznacza to, że agenci turystyczni nie mogą oferować odbiorcom dodatkowych rabatów “od siebie”, poza tymi, jakie dla wszystkich oferuje touroperator (czyli organizator wyjazdu).

– W praktyce oznacza to, że kluczowym kryterium wyboru miejsca, w którym klienci dokonują zakupu wycieczki, nie może być cena. O klientów będziemy zabiegać wysokim poziomem obsługi oraz atrakcyjną, nowoczesną i przyjazną prezentacją oferty – zapowiada dyrektor generalna Etrips.

Firma proponuje swoim przyszłym klientom program lojalnościowy.

Dwaj główni gracze na rodzimym rynku e-turystyki to Wakacje.pl, które w lipcu 2009 r. połączyły się z EasyGo.pl, oraz Travelplanet.pl, notowana na GPW. Wakacje.pl wraz z EasyGo miały w ub.r. razem ok. 130 mln zł obrotów. Travelplanet osiągnął 146 mln zł obrotów, z czego spółka uzyskała 17,8 mln zł przychodów, o blisko 4 proc. więcej niż w 2008 r. Sprzedaż przez internet stanowiła nieco ponad połowę obrotów, pozostałą część generowały call centers oraz punkty obsługi klienta.  
Po 10 miesiącach br. Travelplanet odnotowało 136,1 mln zł obrotu, o 1,6 proc. mniej niż w roku 2009 r.

–  Sprzedaż wycieczek turystycznych przez internet to jakieś 5-7 proc. całego polskiego rynku turystyki wyjazdowej. Dwaj główni gracze nie zwiększyli, a zmniejszyli w tym roku swoje obroty, podczas gdy rynek e-commerce dynamicznie rośnie. Dlatego uważamy, że jest tu miejsce do zagospodarowania – wyjaśnia zaangażowanie w Etrips Marek Andryszak, prezes TUI Poland.

Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego prognozuje, że w bieżącym roku wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie o 17-18 proc. i przekroczy 15,5 mld zł.

Etrips będzie promowało swoją markę i ofertę w internecie. Firma współpracuje z agencją interaktywną Media Ambasador, kampanie online będzie przygotowywała we własnym zakresie.