Kraj

Kanały tematyczne odpowiadają na precyzyjne potrzeby

At Media i instytut GfK Polonia zaprezentowały wyniki najnowszych badań widowni.

Na zlecenie At Mediów instytut GfK Polonia przeanalizował statystycznego polskiego widza. Celem badania było lepsze poznanie potrzeb i zachowań odbiorców stacji tematycznych. Część badania porównuje zachowania i poglądy widzów stacji tematycznych z widzami stacji naziemnych.

Z raportu wynika np., że kanały tematyczne spełniają konkretne potrzeby widzów, takie jak potrzeba rozrywki, wiedzy czy poszukiwane tematów do rozmowy w dowolnie wybranym przez widza czasie. Pod względem stylów zachowań konsumenckich polscy widzowie stacji tematycznych przypominają społeczeństwa Europy Zachodniej.

Badanie mierzy też wartość koszyka zakupów. Przeciętny widz stacji tematycznych wydaje o 26 proc. więcej niż przeciętny widz mający dostęp tylko do stacji naziemnych.

Szczegółowy raport badawczy podzielony jest na trzy kategorie wiekowe (dzieci, młodzież, dorośli), analizuje zachowania widowni (segmentacja widzów, oceny stacji telewizyjnych, postawy w stosunku do telewizji, wskazuje ulubione programy, stosunek do telewizji na życzenie – VoD). Część konsumencka badania analizuje stosunek do reklam oraz zakupy widzów poszczególnych stacji w rozbiciu na 50 kategorii produktowych.

Badanie zostało zrealizowane w drugiej połowie 2010 r. Próba badania ilościowego to 4 tys. osób, wnioski są dodatkowo wspierane wynikami 20 zogniskowanych badań grupowych (focus group) oraz wynikami badania panelu zakupowego GfK Polonia. Jest to drugi projekt badawczy widowni stacji tematycznych zrealizowany na zlecenie At Mediów. Pierwszy miał miejsce w 2009 r. we współpracy z Millward Brown SMG/KRC.