Central European Distribution Corporation (CEDC), producent alkoholi w tym m.in. wódki Żubrówka, poinformował, że w 2,5 miesiąca po wprowadzeniu jej wariantu czystego – Żubrówka Biała (w połowie listopada ub.r.) uzyskała ona 4,5 proc. udziałów ilościowych w rynku wódek czystych. W styczniu br. CEDC sprzedał 760 tys. litrów tej wódki (sprzedaż w punktach detalicznych raportowana przez ACNielsen za styczeń 2011 r.).
Marka CEDC konkuruje z wódką Krupnik, produkowaną przez firmę Sobieski (Grupa Belvedere), która w ub.r. także wprowadziła wariant czysty i zdobyła 6,2 proc. udziałów ilościowych (dane za styczeń 2011 r.).
Sukces Żubrówki Białej to zasługa agresywnej polityki cenowej i – jak podkreśla producent – szybkiej budowy dystrybucji – pod koniec stycznia br. produkt CEDC był już dostępny w ponad 66 proc. wszystkich sklepów detalicznych sprzedających wódkę w Polsce (ponad 40 tys. placówek).
Producent poinformował również, że Żubrówka Biała bardzo dobrą pozycję osiągnęła w tzw. sklepach wielkoformatowych, czyli hiper- i supermarketach (z wyłączeniem dyskontów, w których marka nie jest sprzedawana). W tak zdefiniowanym rynku czysta Żubrówka osiągnęła udział wolumenowy na poziomie 9 proc. i była drugą najlepiej sprzedającą się marką na rynku wódek czystych, prześcigając tym samym Krupnika.
Wciąż niezagrożoną pozycję lidera ma Czysta de Luxe – czysta odmiana Żołądkowej Gorzkiej, produkowanej przez Stock Polska (d. Polmos Lublin), która ma 16,6 proc. udziału ilościowego w rynku wódek czystych.
Nie wiadomo jeszcze, czy informacje o sprzedaży Żubrówki Białej pomogą kursowi akcji CEDC. Po tym jak 1 marca grupa alkoholowa przedstawiła słabe wyniki finansowe za ub.r. – 92 mln dol. strat przy 711,5 mln dol. przychodów. Notowania akcji CEDC znacznie się pogorszyły. W ciągu trzech dni kurs akcji spółki spadł o blisko 37 proc. (w pewnym momencie giełda zawiesiła nawet obrót walorami spółki).