Kraj

Raiffeisen z Polbankiem chce być w pierwszej trójce

Prawdopodobnie do końca 2011 r. banki będą działały osobno, a następnie albo Raiffeisen wchłonie Polbank, albo marki zostaną połączone w jeden brand.

Austriacki Raiffeisen Bank International (RBI), właściciel polskiego Raiffeisen Bank Polska, który przejmie kontrolę nad należącym do greckiego inwestora Polbankiem EFG (pisaliśmy o tym w MMP24 7 lutego br.), stanie się dzięki temu jednym z czołowych banków uniwersalnych na naszym rynku, a chce walczyć o miejsce na podium.

Transakcja jest kilkuetapowa, a jej finalizacja oraz połączenie operacyjne banków planowane jest na IV kwartał 2011 r. lub I kwartał 2012 r.

Chociaż na większości rynków, gdzie RBI przejmował banki, przemianowywał je pod swoją markę, to Herbert Stepic, prezes RBI, nie wyklucza, że bank powstały z połączenia polskiego Raiffeisena i Polbanku będzie działał pod połączonymi markami. – Przejmując Polbank, przejmujemy bardzo zdrowy biznes, świetny zespół zarządzający i bardzo dobry marketing. Od 2006 r. Polbank zbudował markę, która ma 66-proc. rozpoznawalność na rynku. Nie chcielibyśmy tego kapitału stracić – dodaje Stepic.

Według danych po III kw. 2010 r. Polbank był 14., a Raiffeisen 12. bankiem na polskim rynku pod względem wysokości aktywów. Połączona instytucja miałaby 6. pozycję. Połączony portfel depozytów klientów uplasuje bank na 8., a portfel pożyczek na 4. pozycji. Pod względem liczby placówek (łącznie oba banki mają ich 443) bank znajdzie się na 8. lub 9. miejscu.

– Liczymy na to, że połączony bank w ciągu dwóch lat będzie jednym z trzech największych banków w Polsce – mówi Byron Ballis, wiceprezes Eurobanku EFG.

Oba banki są aktywne reklamowo, choć Polbank zdecydowanie bardziej. W ub.r. wydał na reklamy w mediach 53,3 mln zł brutto (dane cennikowe, nie uwzględniają rabatów – źródło: Kantar Media), o ponad 60 proc. więcej niż w 2009 r. i był czwartym co do wielkości nakładów reklamodawcą wśród banków (dla porównania – Bank Millennium – lider pod względem inwestycji reklamowych wydał w ub.r. 78,7 mln zł brutto).

Raiffeisen Bank Polska wydał w 2010 r. na reklamę 14 mln zł brutto, o 20 proc. więcej niż w 2009 r.

Kreację reklam Polbanku przygotowuje agencja reklamowa Addapter należąca do Corporate Profiles DDB Group, a za planowanie i zakup mediów odpowiada dom mediowy Macroscope OMD. W sierpniu ub.r. Polbank EFG zawarł dwuletni kontrakt reklamowy z Justyną Kowalczyk, najlepszą polską biegaczką narciarską, dwukrotną mistrzynią świata, czterokrotną medalistką olimpijską, która od tego czasu występuje w kolejnych reklamach banku. W ramach kontraktu Polbank został też sponsorem Polskiego Związku Narciarskiego. Dyrektorem marketingu Polbanku jest Małgorzata Nycz.

Raiffeisen Bank Polska współpracuje reklamowo z agencją Opus B i domem mediowym Starcom. W jego reklamach występowali Jerzy i Maciej Stuhrowie. Bank prowadzi obecnie przetarg na obsługę fullservice’ową.