Artykuły weekendowe

Kibice boją się o Euro 2012

Tylko 3 proc. polskich kibiców deklaruje, że nie lęka się o stan przygotowań i przebieg mistrzostw - wynika z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego na Epanel.pl.

Euro 2012 zbliża się wielkimi krokami. Niestety, okazuje się, że polscy kibice piłki nożnej mają dużo obaw dotyczących organizacji polskiej części imprezy. Jedynie 3 proc. osób deklaruje, że nie lęka się o stan przygotowań i przebieg mistrzostw – wynika z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego na Epanel.pl.

Najczęściej wskazywanymi przez polskich kibiców piłkarskich źródłami niepokoju związanego z mającymi się odbyć w 2012 roku w naszym kraju mistrzostwami Europy w piłce nożnej są zarówno problemy organizacyjne (w tym przede wszystkim stan infrastruktury transportowej), jak i obawy o sportową kondycję naszej narodowej reprezentacji. Obydwie odpowiedzi wskazało aż po 67 proc. badanych.

Kolejnym z problemów jest obawa przed zamieszkami wywołanymi przez polskich kibiców. Zdaniem badanych przyczyn nierozwiązania problemu chuligaństwa na polskich stadionach należy szukać w zbyt łagodnym karaniu pseudokibiców. Co ciekawe, młodsi respondenci przyczyn tego stanu rzeczy częściej upatrują w niedostatecznej restrykcyjności polskiego prawa. Natomiast ci starsi częściej sądzą, że problemem jest brak skutecznej egzekucji istniejących przepisów przez polskie sądy.

Ostatnio rozgorzała w mediach żywa dyskusja na temat tego, kto ma zostać sponsorem Stadionu Narodowego w Warszawie. Chociaż ponad połowa kibiców jest zdania, że powinna to być polska firma lub instytucja, to w czołówce najczęściej wskazywanych ewentualnych sponsorów znalazło się wiele międzynarodowych marek, takich jak Adidas, Coca-Cola czy Heineken. Z polskich firm lub instytucji respondenci wymieniają najczęściej Miasto Stołeczne Warszawa, PKN Orlen oraz PKO BP.

Badanie zrealizowano metodą ankiet internetowych CAWI (computer assisted Web interviews) na Epanel.pl w dniach 4-6 kwietnia 2011 roku. Wzięło w nim udział łącznie N=507 kibiców piłki nożnej w wieku 15 lat i więcej.