Artykuły weekendowe

Ile firmy wydają na BTL

Wydatki na BTL wzrosną w tym roku o 3-5 proc. - wynika z badania ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions.

Coraz więcej polskich firm dostrzega korzyści wynikające z działań marketingu bezpośredniego, inwestują zarówno w akcje skierowane do konsumentów, jak i partnerów biznesowych – taki wniosek płynie z najnowszych badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions.

W 2011 roku poziom wydatków na BTL zarówno w segmencie BtoB, jak i BtoC wzrośnie od 3 proc. do 5 proc.

Badania są pierwszym cyklicznym projektem marketingowym, który analizuje znajomość i wykorzystanie narzędzi BTL przez polskich przedsiębiorców. Wśród firm, które wzięły udział w najnowszej edycji badania, 32 proc. zadeklarowało, że w minionym roku skoncentrowało swoje działania głównie na klientach z segmentu BtoC, zaś 44 proc. na aktywnościach skierowanych do partnerów biznesowych. To odpowiednio 4 proc. i 3 proc. więcej niż w roku 2009. 24 proc. firm zdecydowało się na prowadzenie równolegle działań dla konsumentów ostatecznych i partnerów biznesowych.

– Zeszłoroczne badania Sodexo Motivation Solutions pokazały, że kryzys nie odwiódł polskich firm
od inwestowania w marketing bezpośredni. W tym roku wyraźnie widać, że nakłady na działania BTL systematycznie rosną
– skomentował wyniki badania Beniamin Schön, category manager w firmie Sodexo Motivation Solutions.

BTL coraz bardziej popularny

Analiza wydatków na marketing bezpośredni wykazała, że kwoty przeznaczane na aktywności z obszaru BTL systematycznie rosną. W 2010 roku 70 proc. firm przeznaczało na ten cel do 100 000 zł. 13 proc. respondentów zadeklarowało operowanie budżetem w wysokości do 200 000 zł, natomiast 10 proc. przyznało się do wydatków pomiędzy 200 000 a 500 000 zł.

Budżetami w wysokości do miliona złotych operuje 4 proc. firm, zaś od 1 do 2 mln zł – 2 proc. badanych. Wydatki oscylujące między 2-3 mln zł zadeklarował 1 proc. ankietowanych, 0,3 proc. firm przeznaczyło na działania BTL nawet 3-5 mln zł. Najwyższą kwotę – powyżej 5 mln zł – zadeklarowało 0,3 proc. firm.

Badania pokazują także, że wyższymi budżetami operują firmy inwestujące w akcje skierowane do partnerów biznesowych. Wydatki do 100 000 zł ponosi 67 proc. takich przedsiębiorstw, natomiast do najwyższego budżetu – powyżej 5 mln zł – przyznał się 1 proc. badanych.

Wśród firm inwestujących w BTL dla segmentu BtoC budżety z najniższego przedziału wydatków zadeklarowało 73 proc. badanych, żadna z firm nie określiła zaś tej kwoty na wyższą niż 5 mln zł. Średni wzrost budżetów na działania BTL w segmentach BtoB i BtoC w 2011 roku wyniesie 3-5 proc.

Firmy, które raz zainwestowały środki w takie projekty i poznały, jak są skuteczne, nie będą chciały utracić relacji, jakie nawiązały z klientami, więc nie wycofają się z podjętych akcji wsparcia sprzedaży. A konkurencji pozostanie tylko pójść śladem najlepszych i pomyśleć nad własnymi propozycjami takich działań. Dlatego w ciągu najbliższych 2-3 lat wzrośnie zarówno ilość firm inwestujących w BTL bardzo duże kwoty, jak i małych zakładów, stosujących proste, ale sprawdzone sposoby na przywiązanie klientów do marki – podsumował Michał Kuś, Kierownik Zespołu Badawczego ARC Rynek i Opinia.

Wśród narzędzi wykorzystywanych w akcjach BTL w 2010 roku największą popularnością cieszyły się nagrody rzeczowe i gotówka, z których skorzystało odpowiednio 56 proc. i 57 proc. firm. Ankietowani zadeklarowali zwiększenie nakładów na te motywatory o 5,4 proc. w przypadku nagród rzeczowych i o 3,1 proc., jeśli chodzi o gotówkę.

Rośnie także popularność nowoczesnych narzędzi motywacyjnych, takich jak kupony, po które w 2010 roku sięgnęło 16 proc. przedsiębiorstw, oraz karty przedpłaconej, z której skorzystało 3 proc. firm. Planowany wzrost wydatków na kupony w 2011 roku to 4,5 proc.

Wśród firm kierujących działania do segmentu BtoB największą popularnością cieszyły się nagrody rzeczowe i kupony (70 proc. i 78 proc.), przy czym bezwzględna zmiana budżetu na kupony w 2011 roku szacowana jest na 3,2 proc. Firmy działające w sektorze BtoC najczęściej wybierały nagrody rzeczowe i gotówkę (58 proc. i 55 proc.), zaś w kolejnym roku najbardziej dynamiczne wzrosty spodziewane są także w przypadku kuponów – o 6,1 proc.

Pomiaru dokonano metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) w pracowni badawczej ARC Rynek i Opinia. Badanie przeprowadzono w dniach 19.11-13.12.2010 roku na grupie ponad tysiąca firm. Odpowiedzi na pytania udzielali kierownicy działów marketingu i trade marketingu, menedżerowie produktu i dyrektorzy handlowi.