Kraj

Google Street View wypromuje Polskę

Internetowy gigant wprowadzi na rynek usługę po konsultacjach z GIODO. W przyszłości ma stanowić narzędzia reklamowe.

Street View to część znanej usługi Google Maps. Pozwala ona na obejrzenie panoramicznych 360-stopniowych widoków wybranych miejsc na świecie. Na zdjęciach są także zaznaczone tzw. points of interests, np. restauracje, hotele itp.

Google Polska już od dłuższego czasu zabiegało o zamieszczenie zdjęć Street View z polskich miast, jednak z powodu małej dostępność sprzętu – specjalnych samochodów Google z kamerami – nie było to możliwe. Okazją do uruchomienia usługi stało się dopiero Euro 2012. Dzięki Street View kibice mają lepiej poznać Polskę przed imprezą, zapoznać się ze stadionami i zaplanować podróż.

Samochody z kamerami i specjalne rowery Google wyruszą na ulice miast na początku czerwca br. Dokładnie nie wiadomo, kiedy zdjęcia trafią do internetu, bo wiele zależy m.in. od pogody.

Sfotografowane mają być największe miasta oraz stadiony, na których odbędą się rozgrywki. Dodatkowo Google Polska we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki przeprowadzi wśród internautów plebiscyt na najciekawsze miejsca w Polsce godne sfotografowania.

Usługa Google Street View wzbudza na świecie sporo kontrowersji, jeżeli chodzi o zachowanie prywatności. Google Polska zapewnia, że fotografowane będą tylko miejsca publiczne, a twarze i numery rejestracyjne samochodów zostaną zamazane. Firma od kilku miesięcy współpracuje z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych (GIODO), który zalecił kilka modyfikacji w procedurach Google. Obecnie GIODO prowadzi inspekcję samochodów Google wyposażonych w kamery.

Na razie w ofercie Google nie ma usług reklamowych bezpośrednio związanych ze Street View, ale prowadzone są nad tym prace. – W Google mamy zasadę, że najpierw dopracowujemy produkt, a później staramy się o jego monetyzację – mówi Raphael Leiteritz, senior product manager Google Maps.

Reklamodawcy mogą natomiast już teraz umieszczać linki sponsorowane w ramach usługi AdWords, przy wynikach wyszukiwania na Google Maps.