Kraj

Starlink raportuje lekki wzrost reklamy w I kwartale

Rynek reklamowy wzrósł w I kwartale o 2,7 proc. Udział internetu w wydatkach sięgnął już 16 proc., wynika z najnowszego raportu domu mediowego Starlink.

W I kwartale 2011 r. szacowana wartość netto rynku reklamowego wyniosła 1,6 mld zł, wynika z  raportu domu mediowego Starlink. Oznacza to wzrost wydatków reklamodawców o 2,7 proc. w stosunku do I kwartału ub.r. Dynamika wydatków w I kwartale 2011 r. vs. I kwartał 2010 r. jest o 1 pkt proc. wyższa w porównaniu ze wzrostem między I kwartałem 2010 r. a I kwartałem 2009 r.

Po raz kolejny największy wzrost wydatków reklamowych odnotowany został w internecie (+20,9 proc.), głównie za sprawą takich sektorów jak finanse i handel oraz rozwoju zaawansowanych formatów reklamowych, takich jak rich media oraz wideo. W analizowanym okresie internet osiągnął rekordowy poziom 16 proc. udziału w rynku reklamy.

Wydatki w najważniejszym medium – telewizji – zwiększyły się o 1,8 proc., co też przełożyło się na spadek udziału telewizji w całym rynku reklamowym z 53,1 proc. do 52,6 proc. Wzrost rynku telewizyjnego jest zasługą stacji tematycznych (dynamika 16,0 proc.) oraz stacji zaliczanych do tzw. drugiej ligi: TVN Siedem, TV4 oraz TV Puls (dynamika 5,1 proc.). Wydatki reklamodawców w stacjach głównych (TVN, Polsat, TVP1, TVP2) w tym samym czasie spadły o 1,3 proc.

Wartość reklamy w radiu zrównała się z rekordowymi wydatkami w tym medium z I kwartału 2008 r. i wyniosła 128,9 mln zł. Reklama zewnętrzna, reklama kinowa, dzienniki oraz magazyny zanotowały ujemną dynamikę. Widać wyhamowanie spadków inwestycji w magazynach, co jest związane m.in. z podwyżkami cenników w niektórych wydawnictwach.