Artykuły weekendowe

Polak ubrany według GfK Polonia

Polacy kupują odzież rzadziej niż to miało miejsce jeszcze w 2008 roku. Sklepy z ubraniami nadal jednak cieszą się ich zainteresowaniem. Jak wygląda struktura zakupów? Jakich produktów szukają, które sklepy wybierają?

Polak ubrany według GfK Polonia
Wyniki badań przeprowadzonych przez GfK Polonia wskazują, że Polacy swoje modowe inspiracje w głównej mierze czerpią z wystaw sklepowych, starannej obserwacji innych osób oraz trendów prezentowanych w prasie i telewizji (na zdjęciu modelka Anna P w bieliźnie firmy Bordello Lingerie).

Prawie 50 proc. respondentów deklaruje, że przy wyborze ubrania kieruje się ceną. To ona odgrywa kluczową rolę podczas zakupów. Zaledwie co szósty badany jako ważny czynnik wskazuje jakość wykonania oraz wygodę nowego stroju. Co ciekawe, istotność ceny nieznacznie spada w przypadku bielizny, a w przypadku obuwia oba deklarowane czynniki znajdują się niemalże na tym samym poziomie.

Jaki sklep wybrać?

Ponieważ podstawowym kryterium decydującym o wyborze sklepu jest cena, nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem wysoki odsetek twierdzących odpowiedzi na pytanie o zainteresowanie ofertą promocyjną i okresowymi obniżkami.

Okazuje się, że Polacy po odzież najczęściej wybierają się do zwykłych, niesieciowych sklepów. Spora grupa respondentów deklaruje, że zakupy robi na bazarze, a stosunkowo najmniej osób twierdzi, że kupuje w sklepach sieciowych.

Jakie marki się liczą?

Najbardziej popularnym w Polsce artykułem odzieżowym są długie spodnie. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni kupują je z prawie taką samą częstotliwością. Okazuje się, że 70 proc. respondentek kupuje częściej spodnie niż spódnice.

Wśród pierwszych 10 najbardziej znanych marek odzieżowych najczęściej wymieniane są marki sportowe (Adidas, Nike, Puma, Reebok), dżinsowe (Wrangler, Levi’s, Big Star) oraz obuwnicze (CCC, Deichmann). Jedyną marką odzieżową, która znalazła się w pierwszej dziesiątce, jest Wólczanka.

Co ważne, połowa respondentów jest zadowolona lub bardzo zadowolona z oferty odzieżowej dostępnej na polskim rynku. Zdecydowane niezadowolenie deklaruje zaledwie 1 proc. badanych.

Polki w bieliźnie

Rynek bielizny jest w Polsce bardzo rozdrobniony i właściwie pozbawiony dominujących marek. Dlatego tak ważne jest znalezienie odpowiedzi na pytanie o trendy nim rządzące. Polki rzadko ulegają impulsowi wyprzedaży przy wyborze bielizny. Czyni tak zaledwie jedna czwarta z nich, podczas gdy ubrania lub obuwie kupuje na wyprzedażach ponad jedna trzecia respondentek. Jednocześnie prawie połowa badanych swoją bieliznę kupiła ostatnio w zwykłym, niesieciowym sklepie, aż jedna czwarta z nich dokonała zakupu na bazarze, a tylko 8 proc. w sklepie sieciowym. Większość respondentek deklaruje, że w ciągu ostatniego roku kupiła biustonosz (70 proc.) lub majtki (63 proc.). Bieliznę częściej kupują młode respondentki, przy czym liczba nabywanych sztuk zmniejsza się proporcjonalnie do wieku.

Polki najchętniej kupują biustonosze z fiszbinami, usztywniane i w jednolitym kolorze. Chętniej sięgają po staniki koronkowe niż bawełniane. Najczęściej wybieranym kolorem jest biały. Jedna czwarta respondentek dobiera majtki do kupowanego stanika.

Najczęściej wskazywane przez respondentki marki bieliźniane to Triumph i Atlantic (ponad 25 proc. wskazań). Ponadto zaledwie 2-3 proc. badanych faktycznie sięga po artykuły tych właśnie marek. Ponadto warto zauważyć, że 30-50 proc. kobiet wskazuje firmy Nike, Wólczanka, H&M oraz Reserved jako producentów bielizny.

Tekst powstał na podstawie wyników badania “Moda w Polsce” przeprowadzonego przez GfK Polonia w 2010 roku na reprezentatywnej próbie Polaków powyżej 15. roku życia.