Artykuły weekendowe

Zakupy FMCG w e-markecie - moda czy wygoda?

O wygodnych zakupach w e-marketach opowiada Beata Sitkowska z PełnaSiata.pl (Hatetepe Sp. z o.o.), ekspert grupy roboczej "E-commerce" w IAB Polska.

Zakupy FMCG w e-markecie - moda czy wygoda?
Polacy coraz chętniej i częściej sięgają do internetu w poszukiwaniu e-marketu, w którym zrobią zakupy FMCG bez wychodzenia z domu, o dowolnej porze, bez tracenia czasu na przejazdy, bieganie z koszykiem po supermarkecie, bez stania do kasy i bez wszelkich innych uciążliwości, które towarzyszą zakupom w supermarketach.

Szacujemy, iż w Warszawie realizowanych jest miesięcznie średnio 24-30 tys. zamówień, w całej Polsce liczba ta może zaś wynosić nawet 60-80 tys. Pierwszym marketem, który wprowadził do swojej oferty możliwość robienia zakupów przez internet na polskim rynku, były delikatesy Piotr i Paweł w 2003 roku. W 2006 roku z ofertą na rynek warszawski weszły delikatesy internetowe Frisco.pl, a rok później sprzedaż online wprowadziła Alma.

W 2009 roku rynek e-Grocery powiększył się o oferty e-marketów m.in. A.pl i Fresh24.pl. Dziś liczba wszystkich e-marketów w Polsce wynosi około 270-300 sklepów, które swoim zasięgiem obejmują ponad 20 miast i kilkaset miejscowości.

Wykres nr 1: Szacunkowa wartość polskiego rynku e-Grocery w latach 2008-2011* (PLN)

Zakupy FMCG w e-markecie - moda czy wygoda?

Z badania, które przeprowadziła dla nas firma PBJ Badania Marketingowe w kwietniu 2011 roku, uzyskaliśmy interesujące wyniki na temat robienia zakupów FMCG w e-marketach.

Aż 30,4 proc. respondentów potwierdziło, iż robiło/robi zakupy FMCG w internetowych delikatesach.
16 proc. respondentów robi zakupy FMCG w e-marketach regularnie, tj. raz lub więcej niż raz w tygodniu.

Wykres nr 2: Częstotliwość robienia zakupów w e-marketach

Zakupy FMCG w e-markecie - moda czy wygoda?
Komfort, wygoda i oszczędność czasu to najważniejsze powody, dla których konsumenci robią zakupy FMCG w e-marketach. Inne aspekty, na które e-klienci zwracają szczególną uwagę, to: duży wybór produktów, ich świeżość, kompletność realizacji zamówienia, warunki dostawy, jakość produktów, przejrzysta grafika e-marketu, intuicyjna nawigacja oraz jakość obsługi.

Najbardziej rozpoznawalne i znane marki e-delikatesów, które wymienili respondenci to: E-piotripawel.pl Alma24.pl i Frisco.pl, które są także najczęściej wskazywane jako e-markety, w których respondenci robią zakupy, oraz A.pl i Fresh24.pl.

Wykres nr 3: Znajomość marek e-marketów w Polsce

Zakupy FMCG w e-markecie - moda czy wygoda?
W odniesieniu do klasycznych marketów blisko 35 proc. wszystkich respondentów chciałoby usprawnić proces finalizacji transakcji, który dziś oznacza “stratę czasu” i długie stanie w kolejkach do kas.

65,2 proc. respondentów w grupie osób, które nie robią zakupów w e-marketach, obawia się produktów złej jakości, przeterminowanych, a także ze względu na wirtualny model robienia zakupów – “bez dotykania”.

Tylko 5,8 proc. respondentów, którzy nie robią zakupów FMCG online uważa, że ceny w e-marketach są zbyt wysokie.

Zaletą zakupów FMCG w e-marketach jest oszczędność czasu, a także komfort i wygoda, co potwierdziły wyniki badania. Możliwość bardziej efektywnego spędzania czasu oraz brak kosztów dojazdu do supermarketu rekompensują nieco wyższy koszt zakupów w e-markecie. Dodatkową korzyścią robienia zakupów w internetowych marketach jest wyeliminowanie z e-koszyka produktów, które w klasycznym markecie wrzucamy do wózka czy koszyka “z rozpędu”. Robiąc zakupy w e-marketach, jesteśmy także bardziej proekologiczni, gdyż w przeliczeniu na jednostkę jest mniejsze zużycie paliwa. Zakupy MCG online są także dużym usprawnieniem i wygodą dla osób niepełnosprawnych.

Zakupy, jeśli zamówimy rano, mogą być dostarczone jeszcze tego samego dnia, lub dnia następnego. Pory dostarczania oraz minimalne wartości zakupów także są zróżnicowane w zależności od poszczególnych e-marketów. Sami wybieramy dzień i porę dostawy, a w ofercie niektórych e-marketów zakupy możemy domawiać także po złożeniu zamówienia. Zakupy są dostarczane w zależności od e-marketu w godzinach 7-23.

Także wartość zamówienia i koszt dostawy lub brak opłaty za dostawę jest uzależniony od wartości zamówienia oraz pory, w której chcemy, aby zakupy zostały nam przywiezione. Minimalna wartość zamówienia może wynieść nawet 50 zł z bezpłatną dostawą, natomiast zawsze najlepiej jest przed skompletowaniem listy zakupów sprawdzić warunki dostawy i zarezerwować dogodny termin.

Również ceny w poszczególnych e-marketach będą się różnić, jednak i na tym polu należy patrzeć na łączną wartość zamówienia, gdyż zazwyczaj uśredniona wartość koszyka jest podobna, jeśli wziąć pod uwagę kilka e-marketów. Istniejące dziś na rynku serwisy porównujące ceny poszczególnych produktów FMCG nie uwzględniają na przykład zróżnicowania cen pod względem regionalności ofert poszczególnych e-marketów oraz nie mają dopasowanych zamienników, które biorą do wyceny, jeśli nie można porównać dwóch identycznych produktów w różnych e-marketach.

Powoli zakupy w e-marketach przestają być jedynie modą, “deską ratunku” na pustą lodówkę czy też fanaberią ludzi zamożnych, a stają się efektywną alternatywą zakupów w klasycznym supermarkecie czy delikatesach. Warzywa i owoce z e-marketów są lepszej jakości, gdyż nie są dotykane przez kilka, a nawet kilkanaście osób w markecie zanim trafią do jednego z koszyków. Produkty są świeże i wysokiej jakości, gdyż jakość produktów i obsługi e-klienta stanowi “core business” każdego e-marketu. Nic bardziej mylnego, niż przeświadczenie, że zakupy z e-marketu będą złej jakości, a produkty takie jak warzywa czy mięso – nieświeże. Jedynie kwestia dowozu mrożonek w przypadku niektórych e-marketów nie jest jeszcze dopracowana.

Myślę, że robienie zakupów ogólnospożywczych i gospodarstwa domowego w marketach internetowych, to wygodna przyszłość. Jeśli staną się modne – będę się cieszyć, gdyż lubię, gdy promowane są innowacyjne rozwiązania, które wnoszą w nasze życie dodatkowe wartości i jednocześnie nie zmieniają naszych preferencji.