Kraj

Wzrosty w Polsce zgodne z trendami światowymi

ZenithOptimedia prognozuje w tym roku powrót do wyników z 2008 r. Internet przez kolejne trzy lata będzie rósł najszybciej.

W bieżącym roku globalne wydatki na reklamę mają powrócić do swojej szczytowej wartości sprzed recesji – prognozuje ZenithOptimedia Group.

Według firmy globalne wydatki na reklamę osiągną w bieżącym roku 471 mld dol., czyli tyle samo, co podczas szczytu nakładów reklamowych odnotowanego w 2008 r. Nieznaczne osłabienie w obu Amerykach i Europie równoważą wyższe wydatki w regionie Azji i Pacyfiku. Reklama na Bliskim Wschodzie wciąż odnotowuje spadki wraz z rozprzestrzenianiem się niepokojów politycznych. Mimo to na lata 2012 i 2013 ZenithOptimedia skorygował przewidywania nieznacznie w górę.

Internet będzie najszybciej rosnącym medium (14,2 proc. rocznie) pomiędzy rokiem 2010 a 2013. Najwięcej nowych wydatków na reklamę w dolarach zapewni telewizja (49 proc. całości).

 

Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Group Polska, podaje, że polskie prognozy są zgodne z trendami światowymi. Przez najbliższe lata siłą napędzającą polski rynek reklamy będą internet oraz telewizja. Podobnie jak w dużej części rynków zagranicznych także w Polsce największe straty w dalszym ciągu będzie notować prasa. Prognozy nie są zbyt optymistyczne również dla rynku reklamy zewnętrznej.

Najnowsze prognozy analityków ZenithOptimedia mówią o wzroście wartości polskiego rynku reklamy w bieżącym roku na poziomie 2,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

Internet od dłuższego czasu jest najbardziej rozwijającym się medium pod względem reklamy i ten trend utrzyma się przez kolejnych kilka lat. W tym roku przewidywany jest wzrost jego wartości o 15,4 proc.

Za wzrost inwestycji reklamowych w telewizji odpowiedzialne będą przede wszystkim coraz większe wydatki w stacjach tematycznych (2,6 proc.). W bieżącym roku wzrost zaliczą także stabilizujące się rynki reklamy w kinie oraz radiu, odpowiednio o 5,8 proc. oraz 5,3 proc.

 

2011 rok to dalsze spadki w inwestycjach w prasę oraz reklamę zewnętrzną, za co odpowiedzialne są wzrosty wydatków reklamowych w internecie i telewizji. Magazyny stracą 6,1 proc., dzienniki 8,1 proc., a reklama zewnętrzna 2,9 proc. w porównaniu z poziomem inwestycji w te media w roku 2010.

Kolejne lata (2012-2013) to brak większych zmian w odniesieniu do trendów obserwowanych w poszczególnych mediach dzisiaj. Pozytywna dynamika wartości rynku reklamy będzie się utrzymywać w telewizji i internecie, w miarę stabilną pozycję utrzymają radio i kino, natomiast prasa i reklama zewnętrzna w ciągu kolejnych dwóch lat będą miały trudności z ucieczką od trendu spadkowego.

 

Szczególnie w 2012 roku znaczący wpływ na rosnące inwestycje w telewizji i internecie będzie miało Euro 2012, związane z dużą ilością relacji z poszczególnych imprez oraz zwiększoną aktywnością reklamodawców związanych z branżą sportową. Na podobnym poziomie zmian co w bieżącym roku utrzyma się także radio i kino.

Prasa i reklama zewnętrzna co prawda również będą beneficjentem mistrzostw Europy w piłce nożnej, jednak zysk pozyskany przy tej okazji nie zdoła przewyższyć notowanych strat. Przewidywany wzrost wartości polskiego rynku reklamy w 2012 roku to 5,6 proc.

 

W 2013 roku utrzyma się dynamika wzrostu wydatków na telewizję. Zmieni się jedynie struktura wydatków ze stacji ogólnopolskich na tematyczne, co będzie związane z rozwojem cyfryzacji oraz coraz większym ukierunkowaniem widza na specjalistyczne i skierowane do niego programy.

Inwestycje na reklamę w internecie dalej będą rosnąć w największym stopniu i będzie się to odbywać kosztem tradycyjnych mediów papierowych oraz OOH. Zmiany te przyniosą wzrost całego rynku reklamowego w Polsce o 4,5 proc. w porównaniu z rokiem 2012.