Artykuły weekendowe

Polska krajem internetowych szans

Anna Kostro, senior strategic planner Ogilvy Interactive, pisze o perspektywach polskiego internetu.

Polska stosunkowo szybko przyswoiła (oswoiła) internet. Obecnie jest to najszybciej rozwijające się medium w tym kraju. W 2010 roku wskaźnik korzystania z internetu wśród polskich gospodarstw domowych kształtował się na poziomie 63 proc., co oznaczało podwojenie tej wartości w ciągu ostatnich 5 lat i plasowało Polskę w połowie stawki wśród krajów europejskich. W 2010 roku aż 52 proc. indywidualnych użytkowników internetu w Polsce stanowili Polacy w wieku 15+ . Biorąc pod uwagę liczby bezwzględne, oznacza to, że z internetu korzystało w Polsce prawie 16 mln osób dorosłych, czyli więcej niż liczba ludności w niektórych krajach europejskich. Przyglądając się z bliska polskiemu użytkownikowi, można zaobserwować, że jest on raczej młodym (26 proc. stanowi przedział wiekowy 15-24 lat, a 25 proc. 25-34 lat), choć jednocześnie doświadczonym i aktywnym użytkownikiem internetu, który rozpoczął swoją przygodę z internetem ponad rok temu (89 proc.). Ponadto użytkownik ten pozostaje online codziennie lub prawie codziennie (72 proc.).

Struktura wiekowa użytkowników internetu w latach 2009-2010

Polska krajem internetowych szans

Table PBI, MB SMG/KRC

Wskaźnik korzystania z internetu wśród osób starszych jest wciąż niski. Polacy w wieku 44+ stanowią najsłabszą grupę reprezentatywną funkcjonującą w internecie. Aby mieć pełny obraz sytuacji – wiek 54 lat można określić jako górną granicę aktywnego korzystania z internetu. Wśród osób w wieku 55-64 lat tylko 23 proc. korzysta z internetu. Wskaźnik penetracji spada do 6 proc. dla osób powyżej 65 lat.

Czynniki wpływające na wskaźnik korzystania z internetu

Według najnowszych badań głównymi barierami użytkowania internetu w Polsce są brak potrzeb oraz umiejętności korzystania z tej technologii. Wysokie koszty urządzeń oraz dostępu do sieci przestają stanowić bariery rozwoju rynku. Wciąż jednak korzystanie z internetu przez gospodarstwa domowe jest silnie skorelowane z poziomem zarobków jego członków. Prawie wszystkie polskie gospodarstwa domowe o średnich miesięcznych dochodach powyżej 3351 zł/osobę posiadają dostęp do internetu (88 proc.). Z kolei tylko 23 proc. gospodarstw domowych z zarobkami poniżej 1428 zł jest online. Miejsce zamieszkania jako czynnik wpływający na dysproporcje w dostępie do internetu, istotny kilka lat temu, dziś nie ma już takiego znaczenia.

Rynek reklamy online w Polsce

Według raportu IAB Europe ADEX z 2009 r. Polska była jednym z najszybciej rozwijających się krajów w zakresie reklamy online. W regionie CEE (z wyłączeniem Rosji) to właśnie Polska zdołała wygenerować połowę wydatków na reklamę online. W 2010 r. wydatki reklamodawców wzrosły o 15 proc. rok do roku, osiągając wysokość 1 578 mld zł. Te historyczne dane sprawiają, że prognozy na rok 2011 są wielce optymistyczne. Obecnie bowiem główne udziały na polskim rynku reklamy należą do formatów typu display (45 proc.) i SEM (30 proc.). Jest to dowód na to, że w porównaniu z krajami zachodnimi polski potencjał online wzrasta, zwłaszcza dla formatów wideo.

Rynek e-commerce w Polsce

Nie tylko reklama, ale również e-commerce świętuje triumfy na polskim rynku internetowym. Jedynie w 2010 roku aż 74 proc. Polaków dokonywało zakupów online w 10 000 sklepów internetowych oraz na aukcjach internetowych (+7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim). Z kolei w 2009 roku co czwarty sklep internetowy przyniósł zysk od 100 000 do 500 000 zł. W porównaniu z krajami Europy Zachodniej wyniki tego rynku mogą wydawać się średnie, jednak polski potencjał jest nadal bardzo wysoki. Głównymi wyzwaniami rynku e-commerce są zbudowanie zaufania wśród Polaków oraz zwiększenie częstotliwości dokonywania zakupów przez internet.

Układ procentowy użytkowników internetu w porównaniu z użytkownikami dokonującymi zakupów online w ostatnich miesiącach

Polska krajem internetowych szans

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabele MB SMG/KRC Net Track, 2001-2010, Poles aged 15+

Lokalni i globalni gracze

Mimo że Facebook jest wciąż czołowym serwisem społecznościowym na większości rynków europejskich, Polska, obok Holandii i Rosji, może się pochwalić również dużą popularnością lokalnych usług sieciowych, np. serwisu Nasza-klasa.pl. Fenomen tego portalu objawił się nieoczekiwanie na początku 2007 roku, a niecały rok później platforma osiągnęła 50 proc. użytkowników internetu w Polsce, wyprzedzając głównych graczy na rynku internetowym, takich jak np. Wp.pl. Mimo że społeczność popularnego Facebooka charakteryzuje się szybkim wzrostem, to pod względem zasięgu (57 proc. dla 04.2011) portal Nk.pl jest nadal numerem jeden (65 proc.) w Polsce.

Nk.pl nie jest jednak jedynym ważnym i rodzimym graczem internetowym. Lojalność wobec polskich marek internetowych można zaobserwować również na rynku e-commerce. Największą i najbardziej znaną platformę internetową jest portal aukcyjny Allegro.pl. To całkowicie polska marka, która powstała 12 lat temu, a dziś pozyskuje 10 razy więcej aktywnych użytkowników niż eBay Polska. Co więcej, marka jest już obecna w innych krajach europejskich (np. Rosja, Ukraina, Węgry). Jedynym zagrożeniem dla tego potentata może być Groupon.pl, który powoli podbija polski rynek z 25-proc. udziałem. W odpowiedzi na ten trend marka Allegro.pl stworzyła własną społeczną platformę handlową Citeam.pl.

Największym i najbardziej popularnym obecnie globalnym graczem polskiego rynku internetowego jest Google i jego usługi (YouTube – 12 mln realnych użytkowników, Google Maps – 4,9 mln realnych użytkowników) z 91,5 proc. udziału w rynku.

Polska przyszłość?

Szybkie przysposobienie internet w Polsce mimo przeszkód finansowych i technicznych (67 proc. zdolności przepustowej linii zmieścić 144 KB/s-2 MB/s) pozwala optymistycznie spojrzeć w przyszłość. Wysokie nadzieje wiązać należy między innymi z usługami wideo online, e-commerce i rynku telefonii komórkowej. Najbardziej interesujący i znaczący jest jednak wskaźnik korzystania ze smartfonów, który w grudniu 2010 roku osiągnął prawie 20 proc.