Kraj

News Corp. i Agora SA na krótkiej liście inwestorów w Polsacie

Według nieoficjalnych informacji na krótkiej liście potencjalnych inwestorów zainteresowanych udziałami w Telewizji Polsat jest prawdopodobnie spółka Agora i koncern News...

Według nieoficjalnych informacji na krótkiej liście potencjalnych inwestorów zainteresowanych udziałami w Telewizji Polsat jest prawdopodobnie spółka Agora i koncern News Corp. Ruperta Murdocha. Jednak ani kierownictwo Polsatu, ani firma Trigon Polska, która wspomaga stację Solorza w poszukiwaniu inwestora, nie chce oficjalnie potwierdzić tych wiadomości. Analitycy uważają, że spółka Agora może być solidnym partnerem dla Polsatu. Trudno im jednak precyzyjnie ocenić propozycję koncernu Murdocha. “Z naszych analiz wynika, że spółka Agora ma bardzo bezpieczną strukturę bilansu. Jest w stanie zachować zdolność kredytową w przypadku ewentualnego zakupu udziałów w Polsacie. Przymiarki Agory do jeszcze szerszego wejścia na rynek medialny doskonale uzupełniłyby ofertę, w której obecnie ma prasę i radio. Rynek oczekuje tego typu inwestycji” – mówi Bogusław Taźbirek, analityk PBK Asset Management. Analitycy zwracają uwagę, że bezpośredni wpływ na sytuację sprzedaży akcji Polsatu mogą mieć decyzje polityczne związane z proponowanym zapisem dotyczącym koncentracji mediów w rządowej propozycji Ustawy o radiofonii i telewizji. Przypominają jednak, że prezydent Kwaśniewski zapowiedział, że jeśli Sejm RP uchwali ustawę w zaproponowanym kształcie, to i tak ją zawetuje. Jakub Bierzyński, prezes OMD, przypomina, że w 1998 r. Polsat kontrolował 42 proc. rynku reklamy TV, w 2001 r. 29 proc, a w pierwszych miesiącach br. – tylko 21 proc. Udział w rynku sukcesywnie odbierał Polsatowi nowy konkurent – stacja TVN, która pozyskała sporą część widowni miejskiej, stanowiącej w czasie recesji rynkowej główną grupę docelową reklamodawców. Przedstawiciele firmy Trigon nie chcą wskazać na konkretną datę finalizowania rozmów z inwestorami. Przemysław Szmyt, partner zarządzający Trigon Polska, uważa, że proces poszukiwania inwestora dla stacji Solorza może potrwać nawet rok. Podobnie uważają niektórzy analitycy. “Rynek oczekuje, że najpierw rozwiąże się sprawa z ustawą, a dopiero potem finał negocjacji w sprawie Polsatu. Może to potrwać do końca br.” – uważa Andrzej Kasperek, analityk Domu Maklerskiego Banku Handlowego. Analitycy Deutsche Bank oszacowali, że Polsat wart jest ok. 750 mln euro (ok. 2,7 mld zł). Zastrzegają jednak, że szacunku dokonano na podstawie ograniczonych danych. Bardziej prawdopodobna jest suma, którą rynek podaje najczęściej – 1,7 mld zł. Według AGB Polska wpływy reklamowe Polsatu i TV4 w ub.r. wyniosły ok. 2 mld zł (w roku 2000 1,6 mld zł). Domy mediowe oceniały jednak, że ubiegłoroczne wyniki Polsatu są słabsze niż w r. 2000 z uwagi na zbyt zachowawczą politykę cenową, a także mało atrakcyjny profil programowy stacji. (MKS, PM)