Liczba klientów mBanku, najstarszego polskiego banku internetowego (istniejącego od listopada 2000 r.), przekroczyła 250 tys. Założyli oni blisko 310 tys. rachunków i zdeponowali na nich ponad 1,55 mld zł. Zgodnie z raportem sporządzonym przez Radę Bankowości Elektronicznej przy Związku Banków Polskich co czwarty klient bankowości elektronicznej w Polsce korzysta obecnie z usług mBanku. W czerwcu br. dynamika przyrostu depozytów mBanku wyniosła 6,8 proc. Tymczasem I-Metria opublikowała kilka dni temu raport dotyczący e-bankowości w Polsce, w którym analitycy tej firmy stwierdzają, iż potencjał rozwoju banków czysto internetowych w naszym kraju wyczerpuje się. Zdaniem I-Metrii klienci postrzegają kanał elektroniczny raczej jako uzupełnienie bankowości, a duża część klientów e-banków chciałaby, by ich bank posiadał oddziały fizyczne. “Wyniki naszego banku zdecydowanie zaprzeczają tej tezie” – mówi Szymon Midera, rzecznik mBanku. Drugi z banków internetowych – Inteligo (działa od maja 2001 r.), nie ujawnia swoich aktualnych danych dotyczących liczby klientów i wysokości depozytów. Prawdopodobnie wiąże się to z poszukiwaniem dla Inteligo inwestora, co związane jest z kolei z planami jednego z akcjonariuszy Inteligo – banku Bankgesellschaft Berlin, który zamierza wycofać się z działalności w Polsce. mBank wydał na reklamę w telewizji i prasie od początku swego istnienia prawie 13 mln zł, z czego w pierwszym półroczu br. ok. 4,4 mln zł. Bank Inteligo od maja 2001 r. wydał w sumie ponad 10 mln zł, z czego w tym roku blisko 1,3 mln zł (dane nie uwzględniają wydatków na reklamy wspólne, np. tegorocznej kampanii Inteligo z Pizzą Hut, która kosztowała 5 mln zł – nie wiadomo, jaką część tej kwoty pokrył bank; źródło: Expert Monitor). MBank obsługiwany jest przez agencję public relations Spin Communications i dom mediowy Brand & Media OMD, natomiast dla banku Inteligo pracuje agencja reklamowa J. Walter Thompson/Parintex i dom mediowy MindShare Polska. Stawkę banków internetowych uzupełnia Volkswagen Bank Direct (działa od kwietnia 2001 r.), obsługiwany przez agencję reklamową Grey Worldwide Warszawa i dom mediowy HMS Carat. Jego klienci otworzyli do tej pory 16,5 tys. rachunków bankowych, na których zdeponowali 362 mln zł. (MG)