Kraj

Ustawy o ochronie baz danych i o nieuczciwej konkurencji weszły w życie

Weszły w życie ustawy regulujące wykorzystywanie narzędzi marketing services. Ustawa o ochronie baz danych wprowadziła nowy przedmiot prawa, jakim jest...

Weszły w życie ustawy regulujące wykorzystywanie narzędzi marketing services. Ustawa o ochronie baz danych wprowadziła nowy przedmiot prawa, jakim jest “baza danych”, tzn. zbiór różnych informacji. Głównym celem ustawy jest ochrona twórców baz danych. Dotychczas bazy chronione były w ramach prawa autorskiego. Krzysztof Kuwałek, general director w Claritas, uważa, iż nowa ustawa pozwoli na pełniejsze niż do tej pory chronienie producentów marketingowych baz danych. W tym samym czasie weszła również w życie nowelizacja ustawy o nieuczciwej konkurecji, według której czynem nieuczciwej konkurencji jest wygrana w konkursie lub loterii promocyjnej, organizowanych na podstawie przepisów o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach lub konkursach, których wynik nie zależy od przypadków. Ustawa uznaje również, że czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie loterii promocyjnych jest formułowanie ofert w sposób stwarzający konsumentowi, niezależnie od wyników losowania czy wiedzy konsumenta, pewność wygranej, jeżeli konsument złoży zamówienie na towar lub usługę objętą promocją albo zapłaci oferentowi z góry jakąkolwiek kwotę. (JD)